Mixed domain osciloskop MDO4104-3

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Pondělí Září 26 11:08:34 CEST 2011

Konfigurace osciloskopu (http://www.tek.com/products/oscilloscopes/mdo4000/):

-          4x analogovy vstup 1 GHz (5 Gsps na max. 2 kanaly, jinak 2.5 Gsps, max. delka zaznamu 20 Ms)

-          16x digitalni vstup (max. 42 V), (500 Msps, delka zaznamu 20 Ms)

-          1x RF vstup 50 kHz az 3 GHz (span 1 kHz az 3 GHz, BW 20 Hz az 10 MHz, DANL -148 dBm/Hz, phase noise -113dBc/Hz, RF to analog skew <5 ns)

Recenze:

-          Po rozbaleni se objevi osciloskop sympatickych rozmeru cca 230x430 a hloubky pouhych 150 mm.

-          Start osciloskopu trva cca 90 sekund, coz neni malo a na druhou stranu v teto tride ani neni moc (pokud to porovnam s pristroji, kde startuje WINXP).

-          S pristrojem obdrzite sondy TPP1000 do 1 GHz s autokalibraci, kterou si pristroj ulozi a pri pristim pripojeni si ji automaticky obnovi (sonda ma vedle BNC konektoru i komunikacni kanal, kde o sobe prozradi vse, vcetne serioveho cisla).

-          V pristroji nebezi WINXP, presto lze pripojit bezny flash disk a klavesnici (na prednim panelu je take neco jako mala numericka klavesnice). Osobne si ale myslim, ze klavesnici potrebovat nebude ani pro pojmenovani digitalnich kanalu – pristroj vam totiz nabidne dlouhy seznam beznych nazvu signalu, ktere staci doplnit napriklad o index a je hotovo cca 4 stisky tlacitek.

-          Vzdaleny pristup je mozny diky LXI standardu. V zakladni dodavce je ETH konektivita a moznost pracovat ve dvou rezimech: jednoduse pres web a prohlizec (pouze na prohlizeni), nebo pres specialni software, kde jiz lze i pristroj ovladat.

-          Kvalitni analogovou cast osciloskopu netreba asi dlouze popisovat. Provedl jsem nekolik testu, ktere me u novych osciloskopu casto rychle zklamou. Prvnim testem byl diagram oka, kdy se ukaze rychlost prekreslovani. Osciloskop me mile prekvapil, jak se s tim vyporadal. Podival jsem se proto do nastaveni v menu "acquire", kde bylo defaultni nastaveni delky akvizicni pameti 10ks. Pri zvetseni teto hodnoty bylo jiz patrne zhorseni odezvy, ale nic neni zadarmo, ze. Maximalni hodnota je 20 Ms a to je velmi slusna hodnota, pokud zvazime maximalni vzorkovaci kmitocet 5 Gsps. Dalsi testy jsem provadel na beznem ethernetu 100 Mbps na PHY obvodu, kde jsem sledoval hazardy v komunikaci. Osciloskop se opet osvedcil a mel jsem subjektivni pocit, ze se chova velmi dobre a to co vidim je asi zatim to nejlepsi, co jsem videl i na konkurencnich pristrojich. Dalsi testy byly se signaly, ktere se objevuji v podobe vypadku v datovem toku. trochu mi zde chybelo neco, cemu Agilent rika segmentovana pamet, ale na druhou stranu je velmi silnym nastrojem "Wave inspektor". Trochu jsem se s nim musel szit, ale verim, ze vas take odmeni, jako me, pokud se ho naucite dobre pouzivat. Moznosti jeho uzivani jsem siroke a opravdu dokaze usnadnit praci (a hlavne cas) spolu s velkou akvizicni pameti, nad kterou vse delate. Cele si to muzete predstavit, ze v prvnim kroku provede trigrovani v beznem menu triger a v druhe casti si dale nadefinujete, co je pro vas zajimave v signalu. Zaroven se to zobrazuje znackami a je snadne prechazet mezi udalostmi (skakat mezi nimi).

-          Digitalni cast nabizi 16 digitalnich signalu. Na uvod musim rict, ze se mi opakovane a nekolikrat stalo, ze jsem si nelamal hlavu a stiskl tlacitko "Autoset" s hodne spatnym vysledkem. Na digitalnich signalech to opravdu prakticky nefunguje. Za prve to cele trva vecnost (treba i 20 sekund) a za druhe se to snazi najit co nejlepsi nastaveni a zmeni to rozhodovaci urovne na kazdem digitalnim vstupu zvlast. OK, nastavime tedy digitalni vstupy rucne. Trochu mi vadi barvy (ale verim, ze to v budoucnu zmeni, nebo ze to pujde nastavit). Jak jsem drive zminil, popis signalu (labels) je velmi elegante vyresen a jde to provest rychle i bez klavesnice. Vlastni zachytavani prubehu, zobrazovani a analyzy (kterym se zde rika "Bus" a muzou soucasne bezet az 4 na libovolne kombinaci signalu – dokonce i stejnych) jsou nadherne. Muzu tomu vytknout snad jen jednu drobnustku, ktera se tyka celeho pristroje – k rizeni se pouzivaji dva kroutiky (knoby), "a" a "b". To je moc pekne, treba pro kurzory. Ale kroutiky nemaji zadnou aretaci a otaci se volne. Vzhledem k zaneprazdneni pristroje dalsimi funkcemi se bezne stava, ze pri otaceni kroutikem se odezva ruzne zasekava. A pokud vybirate napriklad dekodovaci funkci ("Bus") a povede se vam otocit prilis rychle, nez stihne pristroj zpracovat (tj. projede v kratkem case vice "Bus"). Tak vam ve vysledku cely pristroj vytuhne na delsi dobu. Treba i na pul minuty, nez si neco procesor pochrousta a vrati se z bezvedomi zpet k zivotu.

-          RF cast, a jsme u toho nejzajimavejsiho, co tento pristroj, jako jediny na trhu nabizi. Mel jsem po dobu testdrive na stoje pro srovnani N9000A od Agilentu. Po zapnuti RF vstupu se obrazovka rozpuli a v dolni polovine se objevi (pod analog. a dig. vstupy) okno klasickeho spektralniho analyzatoru. K ovladani slouzi dalsi 4 tlacitka: freq/span, ampl, bw a markers. S pristrojem jsem dostal i testovaci desku MDO demo 1, kde je 7 testovacich signalu. 6 z nich je ruzny signal na 2.4 GHz a jeden je vicesignalova zkouska. Signaly jsou pripravene tak, aby se na nich dalo predvest, jak to vsechno pekne funguje. A opravdu, pristroj snese na prvni pohled srovnani s beznym analyzatorem. Stabilita kmitoctu i amplitudy je v poradku, rozliseni i vlastni fazovy sum jsou prijatelne. Pripojil jsem take nekolik testovacich signalu z merici anteny a LISN krabicky jsem si otestoval pristroj jako EMC prijimac. Se vsim jsem v celku spokojen a moc se mi libila i funkce automatickych "Peak Markers", kdy se zvoli pocet a treshold. Udaje se pak zobrazuji v horni casti okna, vse velmi pekne a prehledne. Problemy zacaly, kdyz jsem zuzil sirku pasma (span) pod 2 MHz. Odezva pristroje pak prudce klesa a prekreslovani se zacne zpomalovat. Napriklad pri span 100 kHz dojde k obnoveni spektrogramu cca jednou za 5 s (atp. pri 10 kHz cca 10 s). Je treba si uvedomit, ze tento analyzator nepracuje na rozmitanem principu (tj. nejde nastavit doba rozmitani). Druha neprijemnost se vyskytla pri zapnuti funkce "Spectrogram", jinak bezne oznacovane za vodopad. Zde je jiz patrne, ze vypocetni vykon v pristroji je na hranici svych moznosti. Rychlost rolovani vodopadu je pak zavisla na obsahu obrazovky, pustenych mericich funkci atd. Pokud napriklad stisknete tlacitko "Menu off", vodopad potece i dvakrat rychleji.

-          Rad bych se jeste zminil u dekodovani sbernic (tlacitko "Bus"). Krome beznych sbernic typu SPI, I2C, USB, UART, nabizi pristroj dekodovani ethernetu az do rychlosti 100Mbps (na internetu pisou, ze vcetne gigoveho ethernetu, ale me tato volba zustala nedostupna). Je to velmi pekna funkce, kterou lze na urovni fyzicke vrstvy videt, co se na ethernetu opravdu deje. Moznosti trigrovani a "wave inspector"a jsou opravdu velke a je mozne si vybrat udalosti ke spousteni az do vyssich vrstev IPv4. Odkaz http://www2.tek.com/cmswpt/psdetails.lotr?ct=PS <http://www2.tek.com/cmswpt/psdetails.lotr?ct=PS&cs=psu&ci=17771&lc=EN> &cs=psu&ci=17771&lc=EN

-          Volby, za ktere platite: do pristroje lze dokoupit radu SW doplnku, jako je dekodovani sbernic a vylepsene funkce (spousteni, limity, masky, mereni vykonu). Moc se mi libi zpusob, jak je to reseno: zprava do predniho panelu zasunete modulek s licenci. je to elegantni zvlaste tehdy, pokud mate pristroju vice.

Zaver:

Pristroj jsem celkem intenzivne pouzival po dobu cca jednoho tydne pro beznou laboratorni cinnost. Velmi jsem ocenil kompaktnost reseni, kdy v jednom pristroji je k dispozici velmi vykonny ctyrkanalovy osciloskop, spolu s digitalnim analyzatorem a navic moznost spektralni analyzy. To co je jeste navic, je vyhoda propojeni vsech tri svetu spolecnym spoustenim. Je napriklad mozne nasbirat do pameti data ze vsech vstupu a nasledne spustit "wave inspektor" a najit si to, co je zajimave, vcetne navaznosti na spektralni analyzu. Ano, predstavte si neco jako dvojitou casovou zakladnu, kde si projizdite detail zachycenych prubehu (vyrez) a soucasne s tim vidite spektrum, relevantni k danemu casovemu vyrezu (v ramci casove osy se vam zobrazuje segment urcujici vztah do spektrogramu).

Na druhou stranu je patrne, ze se jedna o uplne novy pristroj a na webu jsou k dispozici aktualizace FW (v testovane verzi to byla verze 2.10). Moznosti pristroje jsou velke a verim, ze dalsi zajimave funkce jeste pribudou (a stare chyby se opravi).

JM