Re: CERN a rychlost světla

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Září 26 01:49:34 CEST 2011

Tento problém řešili pánové Michelson a Morley, někdy v 80. letech předminulého století při experimentu, který pod jejich jménem vstoupil do dějin fyziky. Závěr byl, že nic takového přes veškerou snahu nenaměřili. Je sice pravda, že k tomu použili dráhu dlouhou jen několik m, ale zase měřili opticko-interferometricky, takže s nm přesností. S přístrojem otáčeli, měřili v různých denních i ročních dobách, ... a nic.

Pánové se snažili dokázat, že (tehdy poněkud výstřední) interpretace Maxwellových rovnic, která říká, že není žádná univerzální vztažná soustava, je nepravdivá. Avšak dokázali, že mylná byla konzervativní představa éteru, jako univerzální vztažné soustavy. Tím otevřeli cestu relativitě.

PH