Re: CERN a rychlost světla

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Pátek Září 23 13:29:29 CEST 2011

2011/9/23 gatilo <gatilo na centrum.cz>:

> Informace muze dosahnou rychlosti svetla ale ne vice. Mozna to neni
> primo z Einstejnovych rovnic, ale ze soucastne teorie ano.

Kedysi davno ma napadol takyto problem, riesenie som nenasiel..

Majme majak: ziarovka + rotacne tienidlo. Majme velku vzdialenost od
majaka a tam pevnu stenu a pozorovatela. Svetlo majaka bude stenu
striedavo osvetlovat a "neosvetlovat", pricom rozhranie svetlo/tien
bude prelietat cez stenu podobne, ako rozhranie dna a noci na Zemi.
Cim vacsia vzdialenost a uhlova rychlost tienidla, tym rychlejsi pohyb
rozhrania svetlo/tien. No a teraz! Ked vzdialenost a uhlova rychlost
budu fakt velke, bude mozne pozorovat na tej stene, ze rozhranie
svetlo/tien preleti okolo pozorovatela rychlejsie ako rychlost svetla?
Hmotne to nie je. S fotonmi zo ziarovky to priamo nesuvisi, lebo tie
letia vzdy priamo, ako ich stiredavo prepusta/neprepusta tienidlo. A
specialne na dnes dalsia otazka: je pre pozorovatela to rozhranie
svetlo/tien informaciou?

miro