NAS na takove to domaci zvykani

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Čtvrtek Září 22 11:43:09 CEST 2011

Ahoj,

      Na doma bych si vybiral asi něco ze Synology, jsou celkem bez namáčeni… Vyndat z krabice a používat. Je to firma stejne jako Qnap, která se na danou tridu specializuje. Pokud by byl speciální požadavek na aplikace, tak Linux a nejakou na to urcenou masinu typu home-server. V této kategorii je napr. HP MicroServer http://katalog.techdata.cz/p/micro-athlon-neo-n36l-1gb-250-gb-nhp-2118127, Acer…

	Co ale vidim jako problem je ta USB 3.0 – pokud je to mysleno jako pripojeni dalšího disku, typicky neceho jako fotak a automatického zazalohovani, tak je to O.K., i když napr. Synology ma jen v USB 2.0. Pokud je to mysleno jako pripojeni NAS k PC bud přes USB nebo Ethernet tak se to docela popira a je to domena hracek na doma. Oboji je totiž něco jineho, USB umoznuje pripojit disk na fyzicke urovni, Eth na urovni souboru, popr. Na „fyzicke“ urovni jako iSCSI disk. A pokus o iSCSI  přes USB jsem zatím nevidel, vždy to nabizi disk, i když je pravda ze často ne 1:1.

	A abych jen neteoretizoval, tak mam doma, tedy pokud pominu to co uz neprovozuji.
2 diskoveho D-LINKa DNS-323, ten vydrzel na trhu pomerne dlouho, ted ma par následníku v rade DNS-32x
4 diskoveho QNAPa, cislo z hlavy nevim asi 401
Linuxovy server, ten je z nich asi nejzajimavejsi, celkem by mi stacil ten Qnap, ale zacal jsem v nem mit problémy s tridenim e-mailu, nedosahl jsem toho, aby se rozumne uspaval. Takze, po letech, kdy jsem mel NAS postavenou na miniITX s bootem z SSD (cele 4MB Flash), deska VIA-EPIA, tak mam dalšího miniITXe. Mam v tom zakladni desku ASUS E35M1-I DELUXE, 80 GB SSD Intel, skříň Chenbro ES34069 Mini-ITX Home Server/NAS Chassis 120W,
na data mam 3 ks 2 TB RAID DISKU WD. Takze masina pro fajnšmekry, ale cenove a ucelem uz je mimo domaci uzivatele. Dneska po zkušenostech se shanenim napr. toho Chenbra, bych asi koukal asi po tom HP, ci jiné podobne minimasine.

	QNAPa mam celkem z historickych duvodu, sel okolo me za slusnou cenu v době, když jsem pokukoval po necem vetsim nez byl ten D-Link. Bezne ale delame Synology (s občasnými ulety prave ke Qnapu, kdy něco Synology nemá), a ty mohu s cistym svědomím i doporučit.

	Radek2hw.cz

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of David Belohrad
Sent: Wednesday, September 21, 2011 11:07 PM
To: HW-news
Subject: NAS na takove to domaci zvykani

Dobry den,
pred casem se tady diskutoval takovy domaci nizkospotrebovy router ci co. Mohl by mi nekdo znaly doporucit vhodny domaci NAS,

nejlepe neco co ma RAID1, 2 disky (3.5 nebo 2.5), USB 3.0 a ethernet rozhranni,
ale hlavne:

a) aby to nehlucelo
b) mala spotreba
c) 'rozumna' prenosova rychlost....
d) jel na tom nejaky (S)FTP server

kdysi jsem vlastnil nejakou verzi 1TB lacie, mel priserne pomale spojeni, nedalo se na to pres sit zapisovat rychleji nez 5MB/s. navic byl hrozne hlucny, a kupodivu take drahy. hlavne ze se chlubili tim, ze je to 'porsche design'

kdyby mel nekdo nejaky vhodny tip, rad bych jej zvazil. budu to doma pouzivat na ukladani fotek/pisnicek/videa/

dik
d.