Samovolne nabijeni VN kondenzatoru?

AZE aze na seznam.cz
Čtvrtek Září 15 21:23:48 CEST 2011

To bude souviset s polarizací dielektrika. Po vybití nabitého kondenzátoru
se orientované domény ne zcela "rozhážou" a o rozpojení se vlivem těch
částečně orientovaných zase může napětí pomalu zvyšovat, ale určitě ne až ke
jmenovitému. Takže třeba u kondu 1uF/5kV se může nějaká stovka V objevit,
což není příjemné. Proto se dlouhodobě zkratují. Kolem izolantů je docela
rozsáhlá teorie, informací je plný web.
AZE

----- Original Message -----
From: "Pavel Hudeček" <edizon na seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, September 15, 2011 8:09 PM
Subject: Samovolne nabijeni VN kondenzatoru?

Když už tu mám na stole velký C s izolátory, tak jsem si vzpomněl na jednu
věc: Takovéhle C se obvykle skladují se zkratovanými vývody. To je celkem
logické - člověk má pak jistotu, že když na něj sahá, není nabitý.

Ale často se tvrdí, že se dokáží nabíjet i samovolně a za dostatečně dlouhou
dobu klidně na napětí blízké nominálnímu, což mi ovšem přijde divné, obecně
by to poněkud porušovalo zákon zachování energie.

Jak to tedy je?

PH