Samovolne nabijeni VN kondenzatoru?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Září 15 20:18:04 CEST 2011

> Když už tu mám na stole velký C s izolátory, tak jsem si vzpomněl na jednu
> věc: Takovéhle C se obvykle skladují se zkratovanými vývody. To je celkem
> logické - člověk má pak jistotu, že když na něj sahá, není nabitý.
>
> Ale často se tvrdí, že se dokáží nabíjet i samovolně a za dostatečně
> dlouhou dobu klidně na napětí blízké nominálnímu, což mi ovšem přijde
> divné, obecně by to poněkud porušovalo zákon zachování energie.
>
> Jak to tedy je?

Zdravím,
  podle mne to je závislé na tom, zda elektrody jsou na stejných nebo různých
potenciálech. Například věřím, že se bude nabíjet, bude-li jedna elektroda
u země a druhá u stropu místnosti (což u dlouhých VN kondenzátorů může nastat
jejich konstrukcí). Vlivem statického elektrického pole (jehož projevem jsou
např. bouřky) se nějaký rozdíl potenciálů najde asi vždy, pokud nebudou
elektrody od sebe jen velmi blízko. Ten rozdíl ale asi nebude moc velký. Ovšem
věřil bych, že pokud takový kondenzátor postavíte venku před bouřkou, jednu
elektrodu pro větší efekt uzemníte a a druhou dáte na "anténu" z pár metrů
drátu, bude nabitý na provozní napětí a třeba i více velmi brzy (a tím
nemyslím, že do něj udeří blesk).
  Zdraví Pavel.