Zaverne zotaveni shottky?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Září 15 19:41:39 CEST 2011

Dobrý den všem,

testoval jsem spínací prvek na 300 A (24 ks MOSFET paralelně, Rdson celkem
asi 1 mOhm). Zapojil jsem to jako zkratovaný snižující měnič, tedy v sérii
se spínačem paralelní kombinaci tlumivky 20 mikrohenri a diodu (6 ks
STPS60170C paralelně, u každé 20 cm dvojlinky pro kompenzaci rozdílu napětí)
v závětném směru. Celé napájeno ze zdroje 24V/25A, k němu paralelně
0,57mF/1080V B25353 "kyblík se dvěma izolátory", vše od C dále propojeno
vodiči 50 mm2. Pracovní frekvence cca 2 kHz.

Když jsem bateriovým osciloskopem měřil úbytek napětí na jedné 14 cm dlouhé
propojce, uviděl jsem podivuhodný průběh:

1. 10-20 mikrosekund skoro obdélníkový pulz 0,6V s mírným klesáním.
2. VF dokmitávání v řádu desítek+ MHz se zánikem po asi 5-10 mikrosekundách.
3. Maličké napětí, odpovídající proudu, který ukazuje klešťák na drátě z
tlumivky.
4. VF dokmitávání v řádu MHz po rozepnutí.

Jediné vysvětlení pro část 1 mi přijde závěrné zotavení diod. DS ohledně trr
mlčí, jak už to tak u shottky bývá. Časy přes 10 mikrosekund mi ale přijdou
podezřele dlouhé.

Je to tak dlouhý trr, nebo nějaký úplně jiný jev?

PH