Re: Oprava programátoru pračky - konečně vyřešeno

Tomáš Hamouz hamouz na alsoft.cz
Pondělí Září 5 12:11:28 CEST 2011

Po téměř 2 měsících nám konečně pračka funguje.

Krátká verze pro tisk:
Pračce nebylo VŮBEC NIC, pouze starý regulátor motoru není
kompatibilní s tím bordelem co chodí po síti. Ukázalo se, že po síti
chodí nějaký signál, který regulátor totálně zblbne a jednočip uvnitř
nenaběhne. Vyřešeno přepojením na jinou fázi.

Signál má 50kHz nosnou a podle osc. tam chodí nějaká data, dělalo to
dojem postupné inkrementace hodnoty. Domnívám se že by to mohl být
dálkový odečet elektroměrů, HDO vypadá jinak a není tam trvale.
Nemáte někdo k tomu nějaké informace? Hledání na netu bylo zatím
neúspěšné.

Verze pro sadisty, kteří si libují v cizím neštěstí:
Programátor rozebrán a vyčištěn, celkem 3x (podruhé mi při
sestavování jeden kontakt vypadl ze správné pozice).

Podezření na vadný triak v regulátoru, zakoupen nový, nahrazen, nepomohlo.
Regulátor posazen na přístroje v dílně, šlape jak švýcarské hodinky.
Vrácen do pračky, nic. Postupně vylepšeno napájení a reset procesoru,
žádný efekt.

V další fázi jsem hledal co je jiného v dílně a v pračce (kromě
patra), takže jsem připojil samotný regulátor, jen zem a napájení,
žádné jiné vývody a fukci sledoval osciloskopem zda posílá pulsy do
triaku. V dílně funguje, v pračce ne.

Přivedena zem samostatným drátem přímo ze zásuvky, funguje.
Heuréka, špatná zem, to mě mělo napadnout hned. Zem proměřena, odpor
zanedbatelný, úbytek při provozu 0.1V, takže tady to také není :-(.
Při té příležitosti jsem si všiml toho signálu, ale přece 100mV se
nemůže projevit, když je to napájené z napětí o 3 řády větším.

Nakonec jsem v zoufalství přistupil na radu manželky, ať to
připojím na jinou zásuvku. Abrakadabra, pračka funguje.

Připadal jsem si jako totální pitomec.

Pokusy o odrušení selhaly, musela by se na plošňálu oddělit silová a
signálová zem a pravděpodobně předrátovat kus pračky, protože ovládací
dráty (otáčky, jemný režim) jsou vedeny ve stejném svazku nestíněnými
dráty spolu se silovými.
Doufám že mi ten bordel nepustí do další fáze, teď jsem jen prohodil
sousední jističe a troubě to zatím nevadí :-).

Tomáš