Zajimave eroplany (vyvoj tentokrat v pozitivnim smyslu)...
HW CNCnet.info
hwnews na cncnet.info
Neděle Září 4 08:24:09 CEST 2011
Asi nejvetsi vyrobce (uz dlouha leta) je holandske AMT.
http://www.amtjets.com/
mate tam veskere udaje - delaji i systemy automatickeho startu
turbiny se v modelarine dlouho nepouzivaly, protoze panoval vedecky
nazor, ze je velmi problematicke zvladnout jednak aerodynamiku na tak
malych lopatkach (turbiny tak kompresoru) a problem byl i v materialech
(obezne kolo turbiny a loziska). Ty problemy stale jsou - v praxi se
nepouzivaji ciste axialni systemy - vetsina soucasnych modelarskych
turbin ma radialni kompresor a axialni turbinu.
Vsechny vedatory prevezl jisty nemec (bohuzel jmeno si ted nevzpomenu -
napsal i knizku, kterou mam u otce), ktery prvni funkcni turbinu vyrobil
doma na kolene - mela kompresor slepeny z preklizky a kolo turbiny just
naohybane podle sablon.
Samozrejme ted uz to ma naprosto jiny rozmer - na obezna kola se v
amaterske stavbe pouzivaji kompresory z turb do aut a obezne kola turbin
se frezuji na CNCckach - vetsinu zarupevne oceli (vetsinou Inconel).
Loziska vetsinou keramicka.
Co je bomba tak, ze uz take dlouha leta pouzivaji i turbohridelove
motory - zvlast ve vrtulnicich je to pecka.
--
S pozdravem
======================================================================
Radek Vicek
Dne 4.9.2011 6:02, Jaroslav Buchta napsal(a):
> Nadhera, oboje ;-)
> Docela by me zajimalo, jak jsou ty proudove motory na tom aktualne s
> zivotnosti, jaky maji tak bezne tah a spotrebu? Ja myslel, ze se to
> pouziva v modelarine spis nejak experimentalne a ono to funguje zda se :-)
Další informace o konferenci Hw-list