PATEK: Opravdova Hardwarova soutez

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Říjen 21 13:39:41 CEST 2011

Tlumivka: Ale kapacita bude mít vliv na zesílení i když tam bude odpor.
(Záměrně jsem navrhoval tlumivku, čímž se obvykle myslí tak velká
indukčnost, že případné parazitní rezonance budou alespoň řádově mimo
pracovní oblast).

RC pod E: Stejné změny pracovního bodu lze dosáhnout i změnou hodnoty R3.

Osobně bych ale spíš horní konec R3 hodil na B od Q1 (nebo možná na E), když
už má být zapojení blbuvzdorné. Navíc se tím zvýší odolnost proti nežádoucím
vzbám přes napájení. V původní verzi pracovní body obou stupňů značně závisí
na zesilovacím činiteli (zde 420-800 dle DS od NXP), takže reálné dosažení
deklarovaných parametrů je záležitostí loterie, ve které lze "vyhrát" možná
i saturaci.

Jinak samozřejmě lze použít různé diferenciální zesilovače, provozované
podobnným způsobem, tedy signál vést na 1. B, druhou VF uzemnit a výstup
brát z druhého C.
Pak máme dle pravidel hodnocení kromě dvou T už jen 3 ks R a 1 ks C,
případně 1x R, 2x Tl a 1x C. Při troše snahy lze takové stupně stejnosměrně
vázat.

Je to vpodstatě jen věc praferencí, při 12 V raději kaskodu, při 3,6
diferenciál, při 2,4 raději jedině s tlumivkami.

PH

From: "Petr Kubáč" <petrkubac na 802.cz>
>Proč by tam měl zůstat R1 a C1, když tam není dolní odpor děliče?

>Proč vadí tlumivka? Vždyť je to úplně normální součástka a ve VF
>zesilovačích se takto běžně používá.

Tlumivka vadi kvuli nutnosti pocitat se vstupni kapacitou nasledujiciho
stupne - zapojeni tim prestava byt blbuvzdorne za cenu jen par dB navic
R1  posouva klidove napeti na kolektorech Q1 a Q2 bliz polovnine napajeni -
tim umoznuje dostatecny rozkmit.  C1 eliminuje vliv R1 na zesileni - bez
nich je zesileni MENSI

Ale nebavme se o tomhle - to je jenom ukazka (dosti moderni) analogariny

Mimochodem lze pridat jeste dalsi stupen cascody  ( zopakovat Q1+R4+C2) -
tim zesileni stoupne na 60 dB (1000x) s 11 soucastkami - a stale je to
slusne linearni zesilovac - ale to uz je maximum mozneho