OT Low-end DSLR

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Říjen 5 18:39:30 CEST 2011

No je pravda, ze je blbost nafotit treba na firemni oslave 500 fotek do
RAWu - ono je to treba u petihodenoveho mejdanu stovky lidi naopak zoufale
malo :) Stejne tak svatby - ne ze bych se tomu primarne venoval, ale par
jsem jich udelal. A ani pri foceni automobilovych soutezi jsem nikdy
nepotreboval vetsi buffer ve fotaku, jako na libovone svetbe, tam je kazdy
fotak pomaly, kazdy buffer kratky a kazda pametova karta zoufale pomala... A
nenafotit svatbu do RAWu... no, jsou i takovi experimantatori :)

Jinak k tem nejcastejsim chybam - rekl bych, ze nejcastejsi chybou neni
spatna expozice, ta je az na druhem miste, podle mne je nejcastejsi duvod k
editaci fotky barevne vyvazeni. A to se dodatecne v JPEG dela opravdu dost
spatne (Ne ze by to neslo, ale zaplatite za to. Minimalne sumem, v horsim
pripade smazanim fotky.), to uz je snad i to rovnani expozice jednodussi.

Samozrejme ukazovat pak na firemnim intranetu nafocenych 2000 fotek je
kravovina, obvykle to tridim ve trech kolech, nejdriv vyhodim ty technicky
spatne (rozmazane, hrube prestrelene ci podstrelene - expozicni automatika
neni samospasitelna), ty, u kterych mi stihl nekdo vrazit ruku nebo hlavu do
zaberu v prubehu expozice a tak podobne. Pak nastava druhe trideni, kdy z
tech pouzitelnych vybiram zajimave motivy a lidi, kteri tam musi byt (to je
desne fajn na svatbe, kdyz nevite, kdo z hostu je pro rodinu dulezity - ty
lokalni VIP si clovek proste musi nechat ukazat pred zahajenim), no a ve
finale to probiram tak, aby bylo tech fotek tak mezi sedesati a stovkou (to
uz mi sice krvyci srdce nad kazdou, kterou vyradim, ale jinak to fakt
nejde). To uz je dost velka pravdepodobnost, ze se tam sejdou i zajimave
zabery i ti spravni lide a ze si kazdy ze svatebcanu (nebo zamestancu)
vybere "tu spravnou" fotku, ktera bude "nej" prave pro nej. A takhle "male"
mnozstvi se da treba i nekde odpromitat formou slideshow, kdy je na fotku
dejme tomu 3-5 vterin.

Kazdorocne delame pro fotografy a rodinne prislusnictvo fotoakce (kdo obcas
zabrouzi na Paladix, tak vi - byly to Open Airy, dnes to jsou X-Pozicni
Podzimy, ten letosni bude za ctrnact dnu), kdy soucasti programu je vecerni
promitani. A za nejakych pet, sest hodin promitani kazdy vecer se tam
vystrida dejme tomu pet az deset lidi se seriema, se kterymi se chteji
pochlubit. Nejsou to zdaleka jen umelecka dila (ta se vozi vetsinou na
papire), nejcasteji to jsou reportaze ze zajimavych zemi, cestopisy, fotky
ze zajimavych dovolenych - a k tomu tvurce povida a promitane fotky
komentuje, obcas se u neceho zasekne, obcas neco zkrati, ale odpromitat (a
hlavne odkoukat!) v jedne serii treba 200-300 fotek se kupodivu docela da,
kdyz je na co koukat, naopak stovka je pro promitani asi rozumne minimum.
Treba kolega mel loni promitani z cesty po vychodnim Turecku a myslim, ze
prave tam bylo neco kolem tech 300 fotek - a po ukonceni promitani jsem mel
pocit, ze bych zvladnul jeste jednou tolik. Jestli se nepletu, privezl neco
kolem 6000 zaberu...

U fotek "z posezeni u piva" a podobnych mejdanu s kamarady to resim v
podstate podobne - kdyz uz nekde neco fotim, tak z toho udelam treba DVD
slideshow a na nejake dalsi akci se stejnymi lidmi to nekde nacpu do
prehravace nebo pocitace a necham to tam tocit celej vecer. V podstate se na
to nikdo nediva, ale obcas to pozornost pritahne, chvili se tomu spolecnost
venuje a na zbytek se podivaji zase za chvili, az se cela slideshow pusti od
zacatku. Proste promitani takovych fotek neni a nemuze byt "nosnou casti"
programu, to by se tam vsichni ukousali nudou, ale jako pozadi je to bez
problemu.

Pavel Kutina