Re: automatický odpojovač 12V transformátoru

Neděle Říjen 2 09:58:06 CEST 2011

2011/10/2 Dalibor Honza <dalibor.honza na gmail.com>:
> Mám lampu s 12V halogenovou žárovkou a adaptér (230/12V) je zapojen přímo ve
> z zásuvce. Vypínač lampy je až na 12V.
> To trafo samo o sobě, žere cca 6W (měřeno domácím měřičem spotřeby). Rád
> bych, aby lampa žrala je pokud bude zaplá.

Jednoduché, levné, funkční a spolehlivé:

http://www.sirius-zlin.cz/index.php?main_page=product_info&products_id=1324
http://www.gme.cz/cz/keu-2m-flexo-3z-v-p806-240.html

> Chtěl bych proto vytvořit zapojení, které by dokázalo detekovat to, že byl
> zmáčknut vypínač (např. tak že klesne odpor v celém 12V vedení) následně na
> to by se seplo relé které by připlo celý adaptér k síťovému napětí. Tuto
> funkci by napájela nějaká baterie nebo akumulátor do té doby než bude
> přítomno 12V ze sítě.

Tohle řešení má přesně opačné vlastnosti, tj. složité = drahé (i kdyby
to byly součástky za pár korun, spolyká to spoustu času na vývoj a
ladění) a spolehlivost taky bude někde jinde --> vybije se baterie =
lampa nejde rozsvítit. Pak by tam musel být nějaký bypass, tj.
normální vypínač jako záloha, který by připnul ten adaptér místo relé,
ale pak je to jako s tou mouchou a pilulkama:

"Vyvinuli jsme úžasnou věc proti mouchám, podává se v tabletkách -
chytíte mouchu, nacpete jí to do držky, vona to sežere a chcípne."
"Ale to ji můžu rovnou zamáčknout, ne?"
"No, nebo taky."

Pavel Kadečka.