1-wire sit k cidlum DS18B20 - poradte prosim

Martin Záruba swz na volny.cz
Neděle Listopad 6 07:33:36 CET 2011

Pouzivam 6-12 DS19B20 pripojene k jednocipu. Parazitni napajeni.
1) Na vzdalenosti do cca 5 m je to asi jedno jak, to zapojite.
2) Chodi to skoro s cimkoli (klidne i CYKY).
3) Pokud je tam velke ruseni, pak je lepsi stineny kabel, klidne televizni
koax.
4) Zcela bez problemu
5a) Je velmi dobre vyhodnocovat kontrolni soucet a v pripade chyby mereni
opakovat
5b) Potreboval jsem jednou pripojit cidlo za cca 20 m kabel a chovalo se to
zvlastne: toto cidlo fungovalo, ale jina na teze sbernici nefungovala. Ubral
jsem 2 m a cidlo PRESTALO fungovat, ale jina zacala fungovat. Mel jsem proto
podezreni na odrazy na vedeni, a opravnene. Na sbernici se totiz v dusledku
odrazu objevovalo v okamziku, kdy master jde do nuly zaporne napeti. Cidla
snesou i znacne zdeformovane pulzy, ale ne zaporne napeti vice, jak -0,5V.
Vystupni tranzistor 89C2051, ktery je master, dokaze dat pri sepnuti pomerne
znacny proud a prechod z 1 do 0 je znacne strmy, coz vytvori odrazy. Stací
ale dat do serie s vystupem rezistor cca 56 ohmu (nejlepe vyzkouset, ale
neni to kriticke) a zaporne pulzy zmizi. Soucasne rezistor chrani vystup
mikroprocesoru (vhodne doplnit jeste zenerovou diodou). Vse najednou
fungovalo bez problemu. Zkousel jsem proto, co to snense:
a) 100m UTP - bez problemu
b) za nej 100 m CYKY 3x1,5 - bez problemu
c) za nej 100 m televizniho koaxu - opet bez problemu
Vice kabelu uz jsem nemel. Pulzy jsou znacne zdeformovane, ale pri spravnem
casovani na masteru to chodi bez problemu. Ta hruza s 3-mi 100 m kabely za
sebou mela v cca 2 dennim provozu chybovost mene nez 0,1%.
5c) Je vhodne pouzit mensi pullup rezistor, nez udava katalog. Cidla jej
utahnou a mene pak vadi kapacita kabelu.
Martin Zaruba