OT: Linux (na desktopu) a kompilace (bylo: Re: Alternativni firmware do routeru - SVN server)

Jirka zaloha na volny.cz
Středa Listopad 2 16:49:44 CET 2011

> Ale od tohoto bodu uz je to dal proste Linux.
> Takze kdyz chci nejakou aplikaci, tak si proste stahnu zdrojak a pomoci
> toolchainu ji prelozim stejne, jako si prekladam sve vlastni programy.

Hmmm....rád bych na toto téma řekl několik slov coby spokojený uživatel
Linuxu na desktopu. Chci tím totiž vyvrátit naprosto mylný dojem, který
by snad z tohoto tvrzení mohli mít jedinci, co s Linuxem nikdy nepřišli
do styku a považují ho za něco "pro geeky"...

Tedy: pokud jako uživatel některé vyspělé distribuce* NECHCETE, tak
rozhodně NEMUSÍTE kompilovat, nýbrž na vše používáte existující
instalovatelné balíčky, ať už z instalačního média (CD/DVD/USB flash
apod.), nebo z webu (tzv. repozitáře, neboli adresáře s balíčky na
příslušných serverech).

Uživatelsky se pak takový systém (čímž myslím CELÝ systém, tj. včetně
všech aplikací, ovládá velmi snadno, snadněji než Windows. Všechny
instalace a aktualizace se totiž dějí z jednoho centra (ovládání
softwaru) a to dokonce KLIKAČSKY (tj. nemusíte znát žádné příkazy).

Na druhou stranu je ovšem možné ponoření do hlubin systému třeba přes
instalaci výše zmíněných balíčků pomocí příkazů v konzoli až po onu
kompilaci ze zdrojových kódů. Prostě podle chuti každého uživatele.

Osobně jsem učinil tu zkušenost, že po potížích s Windows u uživatelů
typu "lama" (opakované zavirování systému a jiné chuťovky) instalace
Linuxu jednou provždy odstranila tyto problémy. Proces zvyknutí si na
mírně jiné aplikace byl rozhodně snesitelnější a poměrně krátkodobý.

---
Jirka

(*) za všechny např. openSUSE, (K)Ubuntu, Mint, Mandriva, Mageia,
PCLinuxOS, Fedora...atd.