Cim si svitite pri praci s UV fotocitlivym materialem ?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Listopad 1 15:18:31 CET 2011

Cim si svitite, kdyz delate s UV fotocitlivym materialem (Positiv 20,
dry-resit, UV maska atd.) ?

Kdyz jenom potrebuju rychle ustrihnout kus tistaku, prilozit artwork
a sup s tim pod UV, tak to delam pri normalni zarovce, umistene
dost daleko (tedy v pritmi).
Ale kdyz jsem delal pokusy s laminovanim resistu, tak mi to trva dlouho
(protoze to neumim). Tady uz by to chtelo asi nejaky prisvit, ktery ani
pri delsi expozici neposkodi ten fotomaterial.

Zvazoval jsem nizkotlakou sodikovou vybojku (SOX), ktera ma carove
spektrum v oblasti oranzove, takze nema prakticky zadne UV ani modre
svetlo. Ale cena je docela vysoka a neni to zrovna bezny sortiment.

Dalsi moznost je koupit klasickou cervenou zarovku, jaka se pouzivala
v drevnich dobach cernobile fotografie.

Nabizelo by se taky pouziti cervenych nebo pripadne zlutych vykonovych LED,
neco jako HPD8B-45K5R nebo HPD8B-45K5R/WPC z TME - cervena 5W,
136 lm, 45 stupnu, jedna je jen LED, druha je LED na chladici hvezde
(nemuzu poslat odkaz, na webu TME ten odkaz vede blbe).

Neumim ale odhadnout, jestli 136 lm v monochromaticke cervene barve
bude stacit na rozumnou praci. A protoze jsem v oblasti vykonovych LED
uplny panic, tak ani nevim, jestli to vzit s tou chladici hvezdou, nebo jestli
se da hola LED nejak rozumne pridelat napr. na chladic z CPU.

Jak si k tomu svitite vy ? Resite to nejak nebo spolehate na to, ze napr.
v zarovkovem svetle je toho UV tak malo, ze to nevadi ?

Diky.
Petr Labaj