zahrievajuci sa transformator

j s jarin.hw na gmail.com
Pátek Květen 27 08:42:20 CEST 2011

Pani,

mam trafo TSM60/230V z TME (
http://www.tme.eu/sk/katalog/transformatory-s-prichytkami/8dbeafb048df3d2ce6ec96fa38d6a8c4.html
), za nim mam klasicky Graetz zo 4x1N4007, vyhladzovaci kondenzator
47uF/400V, za nim este RC filter. Za RC filtrom mam zataz s odberom
cca 135mA. Odber som potvrdil meranim na viacerych miestach obvodu aj
zmeranim ubytkov napati na RC filtri. Na prvom kondenzatore za
Graetzom je napatie asi 300V, pri spominanom prude 135mA to robi
jednosmerny odber cca 40W. Vsetko funguje ako ma, ale co sa mi nepaci
je to, ze sa trafo dost zahrieva. Nemeral som jeho teplotu, ale prst
sa na nom da udrzat len na zlomok sekundy, naozaj letmy dotyk, cize to
tipujem na viac ako 60 stupnov. Teplota na tuto uroven stupne asi po
jednej hodine a zda sa, ze sa dalej nezvysuje. Aj po styroch hodinach
vsetko funguje ako ma, iba to trafo je podozrivo horuce. Bez zataze sa
trafo nezahrieva. Trafo je volne polozene na stole, bez nejakeho
zakrytovania.

Totiz, bol som zvyknuty na to, ze trafa byvaju pri svojej prevadzke
vlazne alebo teple na dotyk, rozhodne ale tak, ze na tom udrzim prst
(pokial sa prave nedotykam vyvodov primarneho vinutia), takze teplota
do 40 stupnov a toto trafo ma naplna podozrenim, ze je nieco zle.
Robim nieco zle a to trafo nejakym sposobom pretazujem, alebo je to
trafo konstruovane tak, ze sa ma takto zahrievat?
Ak je to trafo robene ako taketo vykurovacie teleso, da sa to niekde
vycitat z udajov, aby som vedel, co nemam nabuduce kupit?

Dakujem,
J.S.