Re: Jiné starodávné zlepšovátko pro 2takt

azehw azehw na volny.cz
Úterý Květen 24 22:29:54 CEST 2011

Elektronicke zapalovani pro letecke motory kdysi vyrabene v PALu KM mely
uvnitr jiskriste, skleneny valecek prumeru cca 15mm x 20mm, s obsahem neco
malo radioaktivniho prvku, tusim ze to bylo actinium, a melo to podobny
ucel.
AZE

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Tuesday, May 24, 2011 6:13 PM
Subject: OT: Jiné starodávné zlepšovátko pro 2takt

Zdravím,
  když už se tu berou v poslední době ty různé "addony" pro motory,
vzpomínám
si na cosi, co měli moji rodiče, když jsem byl ještě malý špunt, namontováno
na
svých Jawa 50. Tehdy to bylo inzerováno jako "zesilovač jiskry".
  Šlo o červený plastový předmět přibližně válcového tvaru, délky odhadem 8
cm
a průměru cca 20 mm. Na koncích byly otvory na kabel, v nichž byl ostrý
vrut.
Instalace se prováděla tak, že se přestřihl vysokonapěťový kabel ke svíčce a
tato věc se do něj vložila - našroubováním vrutu do jádra kabelu se dosáhlo
kontaktu a současně mechanického upevnění. Na předmětu byla šipka
vyznačující,
který konec patří k cívce a který ke svíčce.
  Protože ty Jawy byly náladové i tak a rodiče chtěli minimalizovat počet
prvků, které mohou zlobit, vyměnili i kabely a do nových už to nechtěli
dávat,
takže jsem ve své zvědavosti provedl rozborku kladivem (nebylo to
rozebíratelné
méně drasticky). Vevnitř byla dutina, do níž vyčnívaly hlavy těch vrutů, a v
té dutině byl vložen mosazný plíšek, který byl ale volný, nebyl tam nijak
napružen (i před otevřením to při potřesení chrastilo). Plíšek byl tvarován
do písmene Z, kde horní a dolní ploškou byl v blízkosti těch vrutů, vždy se
ale
nejméně jednoho nedotýkal, byl trošku kratší než ten prostor. Také bylo
vidět,
že je opálený od výbojů (a ty vruty také byly). De facto bylo tedy vevnitř
jakési dodatečné jikřiště (nebo dokonce 2) v sérii s normální svíčkou, jehož
parametry se navíc s otřesy motoru náhodně měnily.
  Dodnes jsem nepochopil, jak toto mohlo ZESILOVAT jiskru, efekt podle mne
musel být právě opačný. Nechápu ale, když by to bylo prodáváno jen z důvodů
čistého zisku jako jsou tyhle NeoSockety apod., proč by to vevnitř dělali
právě
takto. Stačilo by ty vruty propojit kusem drátu nebo nějakým odporem (pak by
to třeba alespoň trošku odrušovalo)...
  Zdraví Pavel.