Víkendový kolotoč

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Neděle Květen 22 21:07:15 CEST 2011

primarnou aktivitou CERNu je zakladny vyskum v oblasti struktury hmoty.
Okolo CERNu sa pohybuje zhruba polovica svetovych casticovych fyzikov.
Vyskumy v tejto oblasti v minulosti nam priniesli objav atomu, neskor
jadra, neskor roznych elementarnych castic. Vdaka tomuto vyskumu dnes
ovladame jadrovy energiu, dokazeme skonstruovat elektronicke prvky ktore
na svoju cinnost potrebuju len par jednotlivych elektronov, alebo
mnozstvo aktivit v oblasti napriklad kvantovych javov, novych materialov
a pod.
Ked teoretici predpovedali antihmotu pred 100 rokmi tak sa na nu
pozerali vsetci ako na velmi exoticku vec napriklad ako teraz na higgsov
bozon. Ked ju neskor pred 50 rokmi experimentalne potvrdili tak to bola
velka rarita s "nulovou uzitocnostou". A dnes, po 50 rokoch sa bezne
pouziva na dennej baze.
Vzhladom na to ze vyskum v oblasti casticovej fyziky vyzaduje tie
najpokrocilejsie technologie ako "vedlajsi produkt" vyskumu vznika
obrovske mnozstvo technologii ktore sa okamzite uplatnuju v priemysle
alebo zdravotnictve.
Minimalne jeden produkt CERNu pouzil uz asi kazdy na tejto planete :-)
Pan ktory vyvinul prve digitalizatory pre prve elektronicke casticove
detektory v CERNe v 60-tych rokoch zalozil firmu ktora bola a je
svetovou spickou v oblasti digitalnych osciloskopov.
A plno dalsich...

AMS je detektor castic podobny tym ktore maju fyzici na urychlovacoch,
ale tento prave vyniesli na ISS a obieha okolo Zeme v oblasti kde
kozmicke ziarenie neinteraguje s atmosferou, takze ma data "z prvej ruky".
b.