Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Vladimir Nerud newlad na centrum.cz
Sobota Květen 21 08:16:31 CEST 2011

V davnych dobach, kdy se digitalky s melodii kupovaly za tretinu mesicniho
platu, jsem pro vietkong nekolik igelitovych tasek hodinek upravoval. Nekdy
tam vesla keramika, kdyz ne, tak ten stoceny dratek, jak uz bylo napsano.
Pokud me pamet neklame, tak se ta kapacita pripojovala na krystal a jeden
pol baterie. Na plus to snizilo, na minus zvysilo kmitocet. Nebo do serie s
krystalem, ale neslo to vzdy, nekdy stacil blby pohled a prestalo to kmitat.

Pro Radka V. - doporucuji k pozornosti
http://www.junghanswatches.co.uk/junghansmega1000watch.htm
Vladimir

***********************************
-----Původní zpráva-----
From: Pavel Hudeček
Sent: Friday, May 20, 2011 3:33 PM
To: HW-news
Subject: Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Dobrý den všem,

od jisté doby se mi všechny hodinky co jsem měl, zpožďují o cca 10-20 s/měs.
Výměna krystalu nepomáhala, tak jsem bádal dále, a zjistil, že je to
způsobem používání - od doby kdy mám vodotěsné, jsou na ruce prakticky
trvale a výrobci nejspíš počítají s tím, že budou přes noc chladnější. Teď
po zakoupení nových jsem to asi definitivně ověřil - staré, které leží na
stole, se začaly mírně předcházet, nové, které mají větší kontaktní plochu s
rukou, se zpožďují více.

Potřebuji tedy nějak zvýšit frekvenci oscilátoru. Jenže hodinkový krystal je
dost divná věc obecně, navíc okolo skoro není místo a hodinky nejsou
konstruovány pro častější rozebírání a zachování vodotěsnosti považuji za
nezbytné.

Poradil by někdo, jak postupovat, když chci zvednout frekvenci o známý počet
ppm (zatím po několika dnech to vypadá na cca 5-7)? Pokud možno na první
pokus, nejlépe bez měření a ladění (hodinky jsem včera rozebral a zjistil,
že měření za chodu je velmi špatně proveditelné).

Nebo, neleží tu někomu doma krystal vyndaný z hodinek, protože se
předcházely o cca 15 s/měsíc? (jedná se o menší velikost, než mají v GM)

Děkuji, PH