Re: Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Květen 21 00:57:23 CEST 2011

Já myslím, že zas tak náročné požadavky na přesnost nemám, když je dokázaly splnit obyčejné hodinky kolem roku 1985. Nyní jen stačí základní frekvenci přizpůsobit jinému tepelnému režimu.

Dnes si ale dokážu představit hodinky s MCU za pár desítek Kč (předpokládám, že tam takový stejně je), který bude navíc měřit teplotu čidlem těsně u krystalu a podle nějaké jednoduché funkce, nebo tabulky, třeba jednou za minutu přičítat hodnotu do korekční proměnné. Když rozdíl dosáhne jedné sekundy, tak ji přidá/ubere. K atomovému normálu to má sice daleko, ale na 1 s/měs bych se s tím určitě dostal. Obecně by mi ale bohatě stačila korekce toho druhu, co měl p. Troller v sovětských hodinkách, nebo já v úhloměru.

Rozhodně to není nic extra náročného, vždyť rozsah teplot, co lze mít trvale přiložené k ruce zas tak velký není. V zimě jsou prostě pod rukávem a letní teploty tu tělesnou taky o moc nepřekročí. To by bylo, aby 15-37 °C neukorigoval kondík se správně zvoleným dielektrikem :-)
-------
Obecně máme na hodinky značně odlišné požadavky:
- Citizen EcoDrive bych nechtěl, nejsou digitální, nemají timer a nedokáží samy svítit.
- Suunto T3c jsou na tom lépe, ale zdá se, že postrádají vodotěsnost.
- Tím vypadly i filmové V-T Sigma, které se mi navíc vyloženě nelíbí, zejména kvůli oblému tvaru:-)

Uplavání jednoho kilometru mi může trvat dost různou dobu. Na táboře s dětmi je rozptyl ještě větší, resp. když přeplaveme rybník a hrají si na druhé straně, musím vědět, kdy se vydat na cestu zpět, abychom stihli večeři. Ale neměli bychom se pokud možno vrátit dříve, než pár minut před začátkem, abych je nemusel vyhánět od počítačů :-) Vodotěsnost tak řadím mezi nezbytné vlastnosti.

Prakticky jsem tedy vybíral tak, že musejí umět minimálně totéž, co Timex Atlantis 100, ale tentokrát opravdový kov a sklo. Safír by byl lepší, ale za ten rozdíl v ceně mi nestojí. Ze subjektivních parametrů pak asi akorát aby nebyly moc oblé a bylo na nich logo hiphopové, skejtové, nebo s tím spřízněné značky:-)

Tím jsem skončil u Nixon Block SS black (tam mi přišlo, že za 4700 nenabízejí prakticky nic navíc), Quiksilver Chapter (ty se mi ale moc nelíbí) a Quiksilver Random (tam mi trochu vadil downgrade na poloviční vodotěsnost, ale vzhledem k tomu, že se nepotápím, tak vyhrály). Výsledkem tedy je, že při nárůstu ceny z 1200 na 2500 mají víc než dvojnásobek funkcí a k tomu ještě ten kov a sklo. Jediné praktické zhoršení oproti Timex Atlantis je tak horší čitelnost za špatných světelných podmínek, která se ale dobře kompenzuje snadnějším ovládáním podsvícení (s TA jsem měl po vysílání dětí na noční bojovku značně otlačený prst - ještě že od té doby už žádná další nebyla). Největší radost ale jednoznačně udělalo české datum :-) Jen se obávám, že se o ně budou trhat rukávy, ale kolega, co má hodinky podobných proporcí říká, že nebudou.

Ale měl bych pár obecných dotazů znalce hodinek:
- "Minerální sklo" znamená obyčejné sklo, nebo je to něco extra?
- Jak moc odolná bývá "voděodolná kůže"? - Hodinový pobyt ve vaně jsem s tím radši zatím nezkoušel, ale 2-4 hod v rybníce budou v létě samozřejmostí.
- Jak je to se zhoršením přesnosti po výměně baterky?
- Na hodinkách se dá zapnout pípání při stisku tlačítek, což je na displeji indikováno jako "KET" - co ta zkratka znamená?

PH