Korekce frekvence krystalu v hodnikach

J.Polivka jpolivka na volny.cz
Pátek Květen 20 19:00:12 CEST 2011

Také jsem býval takto "postižen", co na to říct.
- buďto se Vám to podaří u hodinek vyřešit tou korekcí
- nebo si hodinky na noc sundavat ( třeba přijdete na to, že je to pro tělo
docela příjemný oddech)
- nebo se naučíte žít (chtělo se mi to napsat velkými písmeny) prostě
přijdete na to, že jde o ...
S přesným časem jsem pracoval cca 25 roků. Asi po 15 letech této práce jsem
přestal nosit hodinky na ruce. Člověk by z toho zmagořil.
Druhým důvodem je fakt, že mi občas natékala ruka a tak jsem se hodinek na
ruce vzdal.
Fascinejí mne kolegyně v práci, když chtějí pustit o hodinu dřív a přitom
sledují hodinky kdy jim jede tramvaj, která jezdí cca max každých pět minut.
Hezký den,
Jindra Polívka

Dobrý den všem,

od jisté doby se mi všechny hodinky co jsem měl, zpožďují o cca 10-20 s/měs.
Výměna krystalu nepomáhala, tak jsem bádal dále, a zjistil, že je to
způsobem používání - od doby kdy mám vodotěsné, jsou na ruce prakticky
trvale a výrobci nejspíš počítají s tím, že budou přes noc chladnější. Teď
po zakoupení nových jsem to asi definitivně ověřil - staré, které leží na
stole, se začaly mírně předcházet, nové, které mají větší kontaktní plochu s
rukou, se zpožďují více.

Potřebuji tedy nějak zvýšit frekvenci oscilátoru. Jenže hodinkový krystal je
dost divná věc obecně, navíc okolo skoro není místo a hodinky nejsou
konstruovány pro častější rozebírání a zachování vodotěsnosti považuji za
nezbytné.

Poradil by někdo, jak postupovat, když chci zvednout frekvenci o známý počet
ppm (zatím po několika dnech to vypadá na cca 5-7)? Pokud možno na první
pokus, nejlépe bez měření a ladění (hodinky jsem včera rozebral a zjistil,
že měření za chodu je velmi špatně proveditelné).

Nebo, neleží tu někomu doma krystal vyndaný z hodinek, protože se
předcházely o cca 15 s/měsíc? (jedná se o menší velikost, než mají v GM)

Děkuji, PH