Re: Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Květen 20 17:58:51 CEST 2011

To mi zas připomnělo, jak jsem někdy koncem roku měl chřipku s 39 °C a o několik dní později jsem si všiml, že hodinky ukazují o několik minut méně než PC, prostudoval několik DS od "hodinkových" krystalů různých výrobců se závěrem, že teplotou by tak ohromná chyba nemohla vzniknout. Nakonec jsem zjistil, že čas v PC mi ujíždí o desítky sekund za den. Docela by mě zajímalo, jak to vzniká :-)

Test odchylky nových hodinek tedy probíhá tak, že napřed seřídím PC podle netu a teprve potom s tím srovnávám hodinky. Odchylka hodinek setrvale narůstá, nyní již překročila 4 s.

V podstatě o nic nejde, ale:
- Byl jsem zvyklý na to, že dvoje hodinky od veksláků z let 198x se vešly do 3 s/měs, což znamená, že mezi změnou letní/zimní čas se odchylka nepřiblížila ani k 0,5 min. Stejného výsledku dosáhly začátkem 90. let i hodinky z tržnice, po výměně krystalu za nový z GM (po zakoupení odchylka kolem minuty za den).
- Nedávno jsem zjistil, že vždy, když autobus ze Skalky měl podle JŘ za chvíli přijet, byl už pryč. Nakonec jsem zjistil, že to nejsou zlí autobusáci, ale hodinky už nesedí o skoro 2 min. Vyloženě nemám rád, když jsem na někoho naštvanej neprávem...
- Než jsem přišel na ten vliv způsobu používání, značně mě iritovalo, že hodinky s řádově vyšší pořizovací hodnotou jsou skoro řádově méně přesné (chyba těsně kolem hranice výrobcem garantované přesnosti).

PH