Tempomaty v aute

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pondělí Květen 16 11:50:21 CEST 2011

Mam tempomat ve starem Volvu 850 s automatem ( '96) a tam neplati ani jeden
z bodu:

1) Tempomat zere vyrazne mene, nez jsem schopen i pri opatrne praci s plynem
dosahnout ja, pouzivam ho i ve meste, jak to jen jde. Rozdil podle palubniho
pocitace je docela zasadni - kdyz jedu tachometrovych 55 "nohou", tak mi
okamzita spotreba osciluje podle toho, jak zrovna tuknu do plynu, ale
stredni hodnota je o nejaky litr az dva vyssi, nez to, co udrzi tempomat.
Tempomat (tedy na rovine) si ustali rychlost a pak ji drzi a jen eliminuje
jizdni odpory, PC hlasi spotrebu i pod 3l/100km. Docela hezky zazitek je
zapnout si tempomat, nastaveny na 90 pri rychlosti 50, to pak prevodovka
dvakrat odradi a auto ukaze, ze v nem nejaky motor je :)

2) Z kopce brzdi mizerne :) Necha auto rozjet i o nejakych 10km/h vice, nez
ma nastaveno, snazi se brzdit motorem, ale v tom mu zdarne prekazi automat,
ktery se naopak snazi vyradit (pri normalnim ovladani automat brzdi motorem,
je-li lehce seslapnuty brzdovy pedal). Zasahu do brzd jsem si nikdy nevsiml,
tempomat sice muze komunikovat pres ridici jednotku ABS+TRACS
(protiprokluz), ale nevim o tom, ze by to delal.

3) Tempomat se vypne pri stisku brzdoveho pedalu, pri pridani plynu
nezasahuje do rizeni, jakmile sundam nohu z plynu (treba pri predjizdeni),
vraci se volnobehem k nastavene hodnote.

Toto vse plati u toho Volva, jinde muze byt logika ovladani jina.

Pavel Kutina