jakou svarecku?

aze azehw na volny.cz
Pátek Květen 6 09:23:15 CEST 2011

Loni na podzim jsem koupil "naši" z Brumova, TT-142, trvale 80A, max. 140A, udávají možnost nabíjení aku, ale funkce mi nevyhovuje, pro svařování bohatě stačí. http://www.tnzcz.com/  Byly k ní dodány i "nabíjecí kabely",  u kterých se po hodině provozu roztavila PVC izolace u svorek, vylisovaných z 0,5mm poniklovaného Fe plechu, vodiče jsou jen zacvaknuty. Dráty mají přenášet 60A a mají sotva 6mm2. Bohužel i tuto, dříve renomovanou firmu, zasáhlo katování kostů, neboť uvnitř jsou další konstruktérské perly,  jako deska LED displeje uchycená připájením mezi dva kolébkové přepínače na předním panelu přímo na jejich fastony.
Řídící obvod je zde B260. Ano, je to ekvivalent TDA1060 od soudruhů z NDR....
Kromě popruhu na přenášení má i pevné ucho.
Asi před 4 týdny jsem kupoval třebíčský (fa Omicron) invertor GAMA165, používám jej jen pro nabíjení, trvalý proud uvádějí 95A, max. 160A.
http://www.rulik.cz/index.php?akce=sortiment&akc=detail&zbozi=2113
Řídící obvod je tam SG3525, potenciometr má 100k, DO by se se dalo dodělat, proud mi řídí externí regulátor přes ss oddělovací OZ. Svařoval jsem s tím jen krátce. žádný problém. Provedení slušné, přední a zadní panel plast, kryt plech, jako u TT-142. Lepší přístup k elektronice. Osazení SMD, TT-142 má klasické součástky a v ovládacím modulu je nějaký PIC.
Ani jedna nemá regulaci otáček větráku, což by se dalo také dodělat.
Kabely si udělejte, každý velkoobchod s elektro má svařovací kabely na metry, stačí 16mm2, delší pak 25mm2, dělají se ve dvou provedeních, ohebné a velmi ohebné, izolace neopren, délka cca 5 metrů vyhoví, ty dodané s levnou svářečkou tipuji na nějaký šmejd.
O samostmívací kukle zde byla debata loni. Moje zkušenost: není pravda, že pro občasné svařování stačí ta obyčená za 1000. Měl jsem tuším ASK300 (nebo taknějak), bolí z toho oči, po třech dnech jsem ji vracel a šel si osobně do obchodu vybrat jinou. Podle parametrů cena/výkon zvítězila relativně levná ESAB, cena cca 2800, typ zpaměti nevím. Subjektivně posuzovaná rychlost zatmívání byla asi jako u několikanásobně dražších a výrazně lepří než u té levné. Prodavač a jiní zákazníci se zjevně bavili :). Zkoušky jsme dělali bleskem foťáku.
AZE
  ----- Original Message -----
  From: Vláďa Anděl
  To: konfera
  Sent: Friday, May 06, 2011 12:59 AM
  Subject: jakou svarecku?

  Uvažuju jakou koupit svářečku. Né že bych potřeboval tak nutně svařovat, ale na stavbě a potom v dílně se občas může hodit. Uvažuju ale dobastlit tam regulaci na konstantní napětí, aby to bylo použitelné i jako zdroj. Koukám na ty nejmenší a nejlevnější, ale nevím, abych nekoupil něco výrazně nepoužitelného. U těch nejmenších
  http://www.alfin-trading.cz/telwin/svareci-invertor-force-125-telwin
  je max. proud 80A/45%, kupodivu svářečka za 3120Kč je i se svářecíma kabelama a s maskou. Pak se dá koupit větší
  http://www.kovacek.cz/dilna1/svareci-technika/svareci-technika1/invertor-einhell-primex-invero-200a.html
  do 200A.

  Jaké proudy se pro svařování běžně používají? Je těch 80A dostatečný proud pro svařování např. 5mm tlustého železa? Nebo je potřeba větší proud? Budu to používat opravdu jen občas.

  Je v těch svářečkách filtrace aby proud nepulsoval na 100Hz?
  Zatím jedinou zkušenost s podobnými zdroji mám s výrobky firmy TNZ.  Dělali nám nabíjecí zdroje 12V 80A (později 100A) s regulací na konstantní proud a s řídícím vstupem 0-10V. Bylo to v krabici Tara141 s tím, že pro 12V tam dávali jiné trafo a vyřadili v tom snad nějakou další elektroniku. Filtrace 100Hz byla dobrá, filtrace kmitočtu měniče (u prvních snad 25KHz a později až 100KHz) nic moc - bylo to rušítko. Používali jsme to pro proudy prakticky od nuly, pro malé proudy byl problém se stabilitou regulace - zdroj syčel a vynechával impulzy.

  Anděl

  http://www.eset.com