OT: stlacovani smesi plynu a jeji chovani

Jirka zaloha na volny.cz
Středa Květen 4 09:19:06 CEST 2011

Potřeboval bych poradit s následujícím fyzikálním problémem (přece jen
je to už trochu dlouho, co jsem tohle na fakultě - a navíc okrajově -
probíral):

budu stlačovat směs plynů, tvořenou vzduchem a CO2, kde obsah CO2 bude
zhruba od 5 do 15%. Jde mi o to, jak se taková směs chová z hlediska
kritické teploty a kritického tlaku.

Konkrétně: tlak bude max. cca 2 MPa a teploty řekněme 10 - 30 stupňů C,
což znamená, že u vzduchu ani omylem nepřekročím kritický tlak ani
kritickou teplotu. U samotného CO2 už by se o tom dalo uvažovat
(kritický tlak má 7,39 MPa, kritickou teplotu pak 31 stupňů C).

Jak se ale bude chovat uvedená směs CO2 a vzduchu? Posunou se hodnoty
kritického tlaku a teploty oné směsi úměrně procentuálnímu poměru
obsažených plynů, nebo se každý plyn chová jakoby samostatně a např. při
dosažení kritických hodnot pro CO2 se ten ze směsi oddělí (a zkapalní)?

Jinými slovy: potřebuju vědět, jestli u směsi s malým procentem CO2 může
dojít k překročení hodnot kritického tlaku nebo teploty v mezích
porovnatelných s čistým CO2.

Díky

---
Jirka