Japonsko

Pondělí Březen 28 00:02:15 CEST 2011

Do reaktoru se palivo vklada v podobe palivoveho souboru, v BWR
respektive v americkych reaktorech je ctvercovy. Tento soubor se
sklada z jednotlivych palivovych prutu.
Palivovy prut je trubka vyrobena z slitiny zirkonu a niobu v ktere je
nastrkano palivo v podobe valecku kyslicniku uraniciteho. Valecek ma
prumer typicky 35 az 40mm, prumer tyce je pak 45 az 50 uprostred
valecku je dutina. Prostor mezi palivem a tyci je vyplnen heliem,
ktere zajistuje prenos tepla.
Zr-Nb se pouziva protoze ma teplotu tani az na 2200C, ma malou
teplotni roztaznost a nepodleha tak znacnemu krehnuti v poli neutronu.
Pro zajimavost, teplota tani paliva samotneho je dost pres 3000C, v
postate jde o material s vlastnostmi keramiky. jeden soubor BWR
obsahuje 63 tyci. Do bazenu se tusim vejde pres 6000 svazku.
Pokud teplota preleze 2200C roztece se obal a problem nebude
transport, celkem by nebyl problem palivo nahazet do nejakeho
transportniho obalu, problem bude vytahnout ten roztaveny soubor at
jiz z
bazenu nebo reaktorutu.

Mimochodem u tohoto typu elektraren, jsou bazeny nad urovni horniho
deklu reaktoru, tedy hlavina vody zacina zhruba tam co uletela
konstrukce strechy

Martin