OT Je moderna technologia redukovatelna najednoduche vysvetlenia?Was: Re: Japonsko

Rollfree rollfree na volny.cz
Čtvrtek Březen 24 21:15:04 CET 2011

| From: "Jiri Foldyna" <jiri.f na avizo.cz>
|
| Ostatně, pravidlo Occamovy břitvy lze snadno uplatnit i zde. Pozoruji-li nějakou
| činnost při likvidaci havárie JE Fukušima, u které nechápu, proč se provádí,
| jsou v podstatě možné dvě vysvětlení.
| A. Likvidaci řídí hlupáci, kteří kolektivně nepřišli na to, co vidím od počítače
| a televize já jako vzdálený laický divák.
| B. Něco nevím, něco jsem přehledl, něčemu z problematiky nerozumím, a proto
| jejich činnosti nerozumím.

Tech moznosti je jiste vice nez jen dve.
Urcite bych tam doplnil:
C. Delaji neco, co mozna ma smysl (ale mozna taky ne), ale neumi/nechteji
sve pocinani vysvetlit tem, kterych se dusledky jejich pocinani tykaji.

Mala odbocka:
Kdysi davno za totace bylo zvykem, ze o pacientovi (tedy i o Vas, pacientovi)
bezvyhradne rozhodoval lekar. Vetsinou ani nepovazoval za dulezite vam
rict co s vami bude delat, proc a jake jsou moznosti. Prece on je odbornik, ze.
A ten to musi vedet nejlepe. Nezalezelo na tom, ze dusledky jsem pak nesl vy.

Dnes je to jiz vyrazne lepsi, ale stale o dost mene nez v zemich, kde fazi tohoto
zbozsteni odborniku nezazili. Je docela poucne se obcas podivat na puvodni
totacove dily serialu Nemocnice na kraji mesta. I kdyz je tam popisovan
zidealizovany svet, i tak je videt, jak pacient tam nikdy nebyl bran jako partner.
(pro puristy: nebavim se o neodkladne okamzite prvni pomoci u pacienta
v bezvedomi atd.).

At se nam to libi nebo ne, tak pocinani techniku v Japonsku se tyka prakticky
vsech. Lidi tam na miste velmi silne, protoze na tom, jak budou informovat
o situaci a postupu praci silne zavisi mira paniky (a mira duvery) a tim mohou
vyrazne ovlivnit nasledne neprime skody.
No a nas tady dal se to tyka samozrejme taky, protoze panika, vznikla z teto
udalosti, jiz udelala pravdepodobne vyrazne vice skod, nez jake jsou skody na
vlastni elektrarne Fukusima. Japonci odepisou 4 reaktory, znicene pri teto
akci. Ale jen v Nemecku diky tomu pravdepodobne odepisou (odstavi) vyrazne
vice reaktoru, ktere by jinak jeste fungovaly mnoho let.

Netvrdim, ze zasah maji ridit laici. Ale tvrdim, ze i tem laikum ma byt pocinani
odborniku (kteri svym postupem jejich zivot mohou vyrazne ovlivnit) vysvetleno
jak jen to jde.

rollfree