OT Je moderna technologia redukovatelna na jednoduche vysvetlenia? Was: Re: Japonsko

Michal Gregor a2x1nptda8 na email.cz
Čtvrtek Březen 24 14:56:45 CET 2011

Na druhe strane hloupy a naivni dotaz nestranneho laika muze ozivit diskuzi,
prinest svezi vitr.

Michal Gregor

----- Original Message -----
From: "Jan Waclawek" <konfera na efton.sk>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, March 24, 2011 2:13 PM
Subject: Re: OT Je moderna technologia redukovatelna na jednoduche
vysvetlenia? Was: Re: Japonsko

>to je prave ten problem havarijnich scenaru
>
>pokud s necim nepocitaji tak nejsou pouzitelne a nastupuje improvizace -
>at se jedna o jakkoliv slozitou techniku
>
>typicka ukazka je treba let Apolla 13

Ano, to je vynikajuca ukazka toho, ze do toho nemaju co kecat laici. Ked sa
ta nehoda stala, velitel smeny (Gene Kranz - ten chlap v bielej veste, co ho
vo filme hra plesaty Ed Harris) ako prvu vec rozkazal zamknut dvere do
riadiaceho strediska (a prve hodiny tusim neotvorili ani riaditelovi NASA).

A aj ta improvizacia nie je nieco bezhlave. Zakladne kriterium je mat istotu
v tom, co sa robi, a neriskovat zhorsenie stavu. V tomto pripade napriklad
nenastartovali velky motor na servisnom module, ktory ich mohol "otocit na
fleku", lebo mohol byt poskodeny (vtedy pritom este vlastne nevedeli, co sa
stalo). A uz vobec neuvazovali o hovadinach co vymysleli novinari, napr. ze
niekto by mal ist von sa pozriet, co sa stalo (vsimnite si paralelu s nasou
diskusou o Fukushime).

Ja si pamatam, ze ked som ten film videl onoho casu v kine, tak ma vobec
nezaujal. To som bol vysokoskolak. Ako film to ozaj nie je bohvieco, ak
clovek nevie vsetko to pozadie. Po case som toho velmi vela pochopil a film
som v poslednych rokoch videl viackrat (vratane kompletneho komentara od
Jima Lovella, skutocneho velitela Apolla 13), a teraz to pre mna znamena ten
najlepsi hrany dokument co poznam.

wek