OT Je moderna technologia redukovatelna na jednoduche vysvetlenia? Was: Re: Japonsko

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Březen 24 14:13:12 CET 2011

>to je prave ten problem havarijnich scenaru
>
>pokud s necim nepocitaji tak nejsou pouzitelne a nastupuje improvizace -
>at se jedna o jakkoliv slozitou techniku
>
>typicka ukazka je treba let Apolla 13

Ano, to je vynikajuca ukazka toho, ze do toho nemaju co kecat laici. Ked sa ta nehoda stala, velitel smeny (Gene Kranz - ten chlap v bielej veste, co ho vo filme hra plesaty Ed Harris) ako prvu vec rozkazal zamknut dvere do riadiaceho strediska (a prve hodiny tusim neotvorili ani riaditelovi NASA).

A aj ta improvizacia nie je nieco bezhlave. Zakladne kriterium je mat istotu v tom, co sa robi, a neriskovat zhorsenie stavu. V tomto pripade napriklad nenastartovali velky motor na servisnom module, ktory ich mohol "otocit na fleku", lebo mohol byt poskodeny (vtedy pritom este vlastne nevedeli, co sa stalo). A uz vobec neuvazovali o hovadinach co vymysleli novinari, napr. ze niekto by mal ist von sa pozriet, co sa stalo (vsimnite si paralelu s nasou diskusou o Fukushime).

Ja si pamatam, ze ked som ten film videl onoho casu v kine, tak ma vobec nezaujal. To som bol vysokoskolak. Ako film to ozaj nie je bohvieco, ak clovek nevie vsetko to pozadie. Po case som toho velmi vela pochopil a film som v poslednych rokoch videl viackrat (vratane kompletneho komentara od Jima Lovella, skutocneho velitela Apolla 13), a teraz to pre mna znamena ten najlepsi hrany dokument co poznam.

wek