OT na nedělní večer: LHC progress

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Středa Březen 23 22:51:49 CET 2011

tak vyzera ze po zimnej odstavke je kolotoc vo vybornej forme. Vacsina
prevadzkovych procedur a sekvencii presla faceliftom aby sa vsetko
zrychlilo a zautomatizovalo. Ukazuje sa ze ked sa z procesu vypusti
ludsky faktor veci funguju tak nejak lepsie :-))
Cas od dumpu zvazkov po nove zrazky pre fyzikov sa skratil z priemernych
vyse 5 hodin z minuleho roka na ca. 2.5 hodiny.
Zlepsilo sa zaostrenie zvazkov v mieste kolizii z 3.5 metra na 1.5 metra
(konecna planovana hodnota je este nizsia, radovo 0.5m) co prinieslo
vyrazne zvysenie poctu zrazok pre fyzikov. Luminozita so sucasnymi 200
bunchami prekonala rekord z minuleho roku kde ich bolo pouzitych
dvojnasobne.
Za posledny tyzden sa podarilo len s 200 bunchami natocit zhruba
polovicu vsetkych zrazok ako za cely minuly rok, este stale je velky
potencial na exponencialne zvysovanie vykonu zariadenia :-)

Ten pilot sa overinjectuje, ale to je trochu zlozitejsie... Skutocny
pilot je velmi slaby bunch (~5e9) ktory ma destrukcny potencial
dostatocne nizky na to aby neznicil ziadne zariadenie urychlovaca. Preto
je procedura taka ze sa musi do prazdneho urychlovaca nainjektovat
najprv pilot a az ked obieha (circulating beam flag je 1) moze sa
injektovat nominalny bunch s 1.1e11 ktory uz dokaze poskodit zariadenie.
Minuly rok sa pilot injektoval na uplny zaciatok ringu. Tam si v klude
obiehal a ked sa prehodila 'vyhybka' na injekciu tak pilot skoncil v
absorberi a injektovany zvazok zacal namiesto neho obiehat vo vnutri.
Ak ale prebehla injekcia, .t.j. odpalil sa injection kicker, ale z
nejakeho dovodu sa nepodarilo injektovat (napriklad zlyhala extrakcia z
sps) tak bol pilot strateny a urychlovac bol na zaciatku procesu v stave
no beam.
Tento rok sa to pokusili obicyklovat tak ze sa pilot injektuje namiesto
zaciatku az ku koncu ringu. Nominal sa ale musi injektovat postupne od
zaciatku az po koniec. Ked v tomto pripade zlyha prva injekcia pilot je
stale vo vnutri a injekcia sa normalne opakuje, nic sa nedeje.
To je ten uplne prvy pilot.
Fyzici (hlavne z alice) ale nevedia spracovat velke mnozstvo zrazok
protonov, takze sa snazia ich pocet zminimalizovat na nejaku unosnu
mieru. Doteraz sa to robilo tak ze sa bunche naplnili tak aby v sa v
bode 2 stretavalo len par bunchov, potom sa skusala separacia zvazkov
(nenechali sa pretnut cez stred, ale len liznut naokolo) a teraz sa
testuje schema kde sa do bucketov ktore sa zrazaju v bode 2 nainjektuje
10x nizsia intenzita, t.j. pilot. Toto umoznuje pouzit vsetky ostatne
bunche vo velkych experimentoch ktore dokazu zbierat data pri plnej
rychlosti. Kym nie je ring prilis plny tak sa to da.
V pondelok sa zacina prva technicka prestavka (4 dni) po zimnej odstavke
a potom by sa malo zacat s vyraznym zvysovanim luminozity (poctu
bunchov). Naozaj zaujimave to zacne byt tak o 2 tyzdne ked sa skonci
scrubbing run. Ciel pre tento rok je >900 bunchov, tak uvidime :-)
b.