OT: Japonsko

Úterý Březen 15 00:34:37 CET 2011

V soucasne dobe existuji tri hlavni typy reaktoru
-VVER tedy tlakovodni reaktor (60% vsech reaktoru) mimo jine i
temelin. moderatorem je bezna voda , cely prostor reaktoru je zaplaven
vodou o tlaku cca 100MPa, tato primarni voda predava teplo sekundarni
vode z ktere vzniaka para a ta pohani turbosoustroji.Pokud jde o
ovladani reaktoru tak ho lze rozdelit na kompenzacni, ridici a
havarijni.
Kompenzacni rizeni, nove palivo vykazuje jinou produkci neutronu nez
castecne a vice vyhorele, kompenzacni rizeni zajistuje pokud mozno
konstantni produkci neutronu. Dosahuje se toho pomoci kompenzacnich
tyci s velkym ucinnym prurezem pro zachyceni neutronu a u VVER take
koncentraci kyseliny borite v primarni vode, V neposledni rade se
kombinuji nove a stare palivove tycve a jejich poloha.
Ridici  tyce reguluji okamzity vykon reaktoru.
Havarijni tyce, ty se do reaktoru soupnou kdyz je nejaky pruser a je
treba slapnout na brzdu, jde o ocel s vysoky obsahem boru ci kadmia.
Padaji volnym padem a to 4-6s

Horsi variantou techto reaktoru je BWR (cca 20% reaktoru) tedy varny
reaktor , ten provozuiji Japonci, voda se v tomto pripade vari primo v
reaktoru a tato primarni voda  pak toci turbinou. Tlak vody v reaktoru
je cca 7MPa.
Reaktor ma vyssi ucinost, ale horsi bezpecnost.

RBMK tedy grafitem moderovany reaktor , podobne jako u BWR jde o varny
reaktor kde se voda vari primo v reaktoru, ale misto vody je
moderatorem grafit. Slavu ziska diky Cernobylu

Pak jsou teprve tezkovodni reaktory, kde je moderatorem tezka voda,
vejvetsim uzivatelem je pokud se nepletu Kanada,

Proc se i po odstaveni musi chladit. Kdyz rozstepime U235 ziskame
energii a Thorium 231, to ma polocas rozpadu cca 25 dni a jeho
rozpadem se uvolnuje dalsi energie. Jinak receno odstaveny reaktor se
jen diky Thoriu cca 25 dni solidne ohriva. a neda se to nijak
regulovat, jen chadit. Pokud se nepletu pozpadem U235 na thorium se
uvoni 2x tolik energie nez rozpaden Thoria na Proaktinium. Krome toho
jsou v reaktoru dalsi nuklidy, ktere se take rozpadaji.

Martin