[OT] Japonsko - zemetrasenie zo senzorov v LHC

Sobota Březen 12 01:08:37 CET 2011

Seismograf neni poroblem postavit, je problem ho prisroubovat k zemi :-)
Mimochodem seismograf je jedna z veci za ktere vdecime cinanum.
Seismograf neni nic jineho nez tlumeny linearni harmonicky oscilator,
mechanicky napriklad
hmotne zavazi zavesene na pruzine s pisatkem pisicim na kotouc spojeny
s zemi, kdyz se zem zatrepe, zatrepe se kotoucek a pisatko na zavazi,
na prizine se nezatrepe a udela carku.
U kasiky 20 stoleti se misto pisatka pouzije civka v mg poli, coz pri
pohybu vyvola indukci napeti a tu lze merit.
Az pocat jednoduche.
Ted to zacne byt komplikovane, takove zemetreseni muze mit frekvenci
od 0.01 do 100Hz
Podobne dynamicky rozsat tedy posun muze byt od 10E-6m az po 1m.
Postavit pristroj ktery tohle pokryje nezvladaji ani profici a
zpravidla se to resi nekolika pristroji, kde jeden zvada velka
zemetreseni, ale nepozna male a naopak.
Nejdulezitejsi je ale umisteni, pokud seismograf date kamkoliv v dome,
budete merit , vitr, pohyb lidi po baraku, okolni dopravu a vim ja co,
ale ne zemetreseni. Pokud neni zbyti lze seismograf uimistit do
sklepa, do zeme se vyvrta velka doura az na pevne a rostle podlozi,
pak se do ni vykydne par mixu betonu a na to prisroubuje seismograf.
Tatko to je na seismografu v Praze (tusim Ke Karlovu 3), ale neni to
ono.
Lepsi je vyuzit stare hornicke dilo, stola do hory, napriklad GFU v
Kaspersdkych horach.
Bezne se vuuziva mericich studni nebo vrtu az na uroven rostle skaly.
Idealni podlozi pro seismograf je pry milion tun tezky skalni
monoblok.
Zkratka neni nad to necht to profikum a kouknout na obrazky
http://www.volny.cz/dklement/1258/zemetres.html

Martin