[OT] Lambda regulace

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Březen 6 15:20:54 CET 2011


Zdravim,

> Zdravim, koupil jsem takovou starsi pastiku z 95r (Ford 1.8i) a zda se mi 
> podle cuchu a hromady sazi ve vyfuku, ze ma hooodne bohatou smes, aspon na 
> volnobeh. Myslel jsem jasna lambda, ale vcera jsem ji meril a je sice 
> linejsi ale napeti se cyklicky meni od <200mv do cca 600mV (zatizeno 
> kapesnim osciloskopem, mozna je to naprazdno vic) ale spis nez skokove to 
> vypada sinusove, perioda tak 1-2s. Jak je to mozny? Lambda napeti prece 
> spadne na 0 az kdyz se objevi ve spalinach O2, takze se tam nutne musi 
> cyklicky vyskytovat bez ohledu na opotrebovanost sondy? Na netesnost ve 
> vyfukovem potrubi, aspon pred lambdou, to nevypada. Motor jde klidne, valce 
> pali evidentne vsechny.

pokud ja vim, tak ECU pri volnobehu bezi v uzavrene zpetnovazebni smycce,
ktera reguluje sytost smesi na zaklade udaje z lambdy. Bylo mi vysvetlovano
veci znalym odbornikem, ze tato smycka velmi casto kmita, coz prave zpusobuje
periodicky se menici napeti lambdy v rytmu radu sekund. S tim se pocita a
je to vlastnost, nikoliv chyba. Sonda je skutecne velmi citliva a i male zmeny
sytosti, ktere nelze rozlisit napr. zmenou otacek, kourivosti ci zvuku motoru,
pusobi vyrazne zmeny napeti lambdy. Pokud kmita mezi 200 - 600 mV, zda se, ze
tato regulace funguje bezvadne a vse by melo byt OK.

Pri zatezi motoru se udaj lambdy castecne nebo i zcela ignoruje a ECU davkuje
palivo zcela dle internich tabulek na zaklade otacek, stavu skrtici klapky,
pripadne dalsich sensoru, napr. sensoru klepani.

> Kdyz bych vzal jinou zhavenou lambdu, zhavil ji a vrazil hloubeji do 
> vyfuku, bude mi merit (objevi se na ni napeti) nebo je to blbost a spaliny 
> i u zhavene sondy musi byt horke?

Rekl bych, ze merit bude, ale nevim, nakolik presne.

Pavel



Další informace o konferenci Hw-list