Zapojení jističů a instalačních relé (stykačů)

Jiri Foldyna jiri.f na avizo.cz
Úterý Červen 21 16:17:00 CEST 2011

Dobrý den,

nejsem si zcela jist, jestli se ptám na správném místě, ale na
elektrika.cz bych se asi nejspíš dozvěděl jen to, že si mám nechat
udělat projekt :-)

Potřebuji zajistit ovládání silových obvodů v RD pomocí řídicího
systému. Pro spínání obvodů plánuji použít instalační relé nebo stykač,
a jde mi o to, jak je zkombinovat s jističi. Jsou určité větve, které by
mi stačilo ovládat společně, ale každá z nich vyžaduje vlastní jistič
(např. myčka, varná deska, průtokový ohřívač a trouba v kuchyni -
nepotřebuji ovládat každý spotřebič individuálně, ale jistič musí mít
každý zvlášť). Tedy jedno instalační relé (stykač) a za ním několik jističů.
Opačný případ, který potřebuji řešit, je stav, kdy bych chtěl jedním
jističem jistit více samostatně spínaných okruhů (třeba světla) - tedy
jeden jistič a za ním několik instalačních relé.

Mám tyto 3 otázky:

1. Je možné (z pohledu předpisů) jističe a instalační relé takto
zkombinovat ?

2. Na jaké proudové zatížení je třeba dimenzovat stykač v případě, že
bude spínat více jištěných větví ? Tak nějak bych očekával, že by to měl
být buď součet vypínacích proudů v jištěných větvích nebo vypínací proud
nadřízeného jističe, podle toho, co bude menší.

3. Je třeba, aby instalační relé odpojovalo oba pracovní vodiče, nebo
stačí jen jeden ?

Děkuji za případné odpovědi nebo nasměrování.

JF