Re: Lunochod, zajimavy dokument na CT2

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Červen 18 14:23:33 CEST 2011

Ono je nutno rozlišovat mezi způsoby ozáření.

137Cs a 131I jsou nepříjemné hlavně tím, že vstupují do biologických procesů, kdy je organizmy schraňují jako užitečné látky. Pak dochází k vnitřnímu ozáření. Hlavními ochrannými prostředky jsou běžné plynové masky, prachové filtry, zvýšená hygiena a pod.

V použitém palivu je ale i spousta dalších radionuklidů, které jsou ve formě, jenž se nikam moc daleko nedostane (např. oxidy těžkých kovů), ale jsou to často i gama zářiče, příp. zdroje neutronů. Tzn. kousek paliva ležící na zemi pak ohrožuje každého v blízkosti, protože gama i neutrony jsou vysoce pronikavé. Ochrana před intenzívním gama s energiemi v MeV je ovšem člověkem nenositelná (tuny těžkého materiálu).

Robotické zařízení založené na vakuové elektronice a pneumatice je proti tomu do značné míry imunní (elektronka víc šumí, ale jinak vesele funguje dál). Všechno je to pak jen o volbě vhodných materiálů, aby nedocházelo k masivní degradaci (železo a zirkon zůstanou železem a zirkonem i po ozáření, ale třeba složité molekuly plastů se snadno a rychle rozpadají pouhou ionizací - viz třeba Baluem zmiňované problémy s teflonem).

Neutrony jsou kapitola sama pro sebe, neboť:
1. z mnoha běžných prvků udělají radionuklidy, které se rozpadnou za vzniku jiných prvků. Proto je důležitá volba správných izotopů prvků.
2. dokáží materiál částečně mechanicky degradovat prostě tím, že atomy vyrážejí z jejich pozic v krystalové mřížce. Ale tento proces je do značné míry vratný, proto se jako jedna z metod obnovení parametrů reaktorové nádoby PWR uvádí i žíhání - struktury se tepelným pohybem obnoví.

Jev 2 je velmi zajímavý i u grafitu, který se používá jako moderátor - Atomy usazené mimo původní pozici jsou tam "narvané", takže se v materiálu vlastně hromadí mechanická energie, která se při dosažení určité teploty sama uvolní - tento proces také sehrál dílčí roli v Černobylu. Příjemné je, že vysokoteplotní reaktory nových generací pracují nad touto hranicí, takže hromadění odpadá.

(výšeuvedené neutronové jevy jsem uvedl jen jako zajímavost, neb nastávají jen za provozu reaktoru, protože dlouhodobě vyžadují vysoký neutronový tok.)

PH