OT: LHC na víkend

balu@home daniel.valuch na orange.fr
Čtvrtek Červen 2 23:40:38 CEST 2011

drviva vacsina veci je uz uplne zautomatizovana, prave aby sa podla
moznosti co najviac vylucil vplyv ludskeho faktora. Ukazalo sa totiz ze
to je navacsia brzda v prevadzke :-)
Su operatori, ktori idu podla manualu, bod za bodom a funguje to. Je ale
par operatorov, ktori do hlbky rozumeju vela veciam a s urychlovacom
maju specialny "vztah".
Napriek tomu ze su veci automaticke dokazu z malych detailov, ktore maju
zobrazene na tych 200 monitoroch vydedukovat ze sa nieco neobvykle deje
aj ked cely proces bezi v poriadku. Za urcity cas si clovek vybuduje k
tomu stroju urcity vztah a vie vycitit kedy ma nejake bobo. Tazko sa to
popisuje konkretne, ale ten stroj ma naozaj svoj vlastny zivot :-)
Ja neviem, napriklad prave dnes je maximum mesacneho prilivu, takze sa
najrychlejsie meni tvar LHC. Su to stovky mikronov, ako nas mesiac taha
ku sebe, ale je to vyrazne vidiet na meraniach. Niektori operatori
preventivne upravia frekvenciu VF pola o 1-2-5 Hz tak aby bola perfektne
vycentrovana trajektoria o hodinu-dve ked sa bude prechadzat cez nejaku
citlivu operaciu (napr. squeeze), niektori sa spoliehaju na to ze to
urobi automatika. Aj ked je vysledny efekt velmi podobny, nie je uplne
ten isty, lebo ta automatika musi korigovat este dalsich milion vplyvov.
Alebo ked sa pri injekcii ukazu nejake neobvykle straty, byvavaju ja
neviem 20% a zrazu su 25% pod limitom. Alebo sa ukazu na inom ako
obvyklom mieste. Vsetko stale funguje, ale niekto sa nad tym pozastavi,
preco sa nieco zmenilo.
Alebo pri injekcii vzdy na par sekund zamrzne nejaky displej, lebo sa
prenasa vela dat a zrazu sa prekresli okamzite - nieco nie je v poriadku...
Taketo drobnosti sa postupne nazbieraju a je naozaj statisticky dokazane
ze niektori operatori maju lepsie vysledky ako ini aj ked pouzivaju
presne tie iste tlacitka a knofliky :-)
b.