RE: operacni systemy (bylo: Re: Celkem OT - Jak poznat kódování textu?)

Michal Grunt michal.grunt na vynet.cz
Čtvrtek Červenec 14 10:20:34 CEST 2011

Ja se snazil rozchodit Linux na multimedialnim PC, ktere by bylo pripojene k TV (TV karta, prehravani AVI, MKV atd. dalkovy ovladac, probouzeni PC dle nastaveneho casu pro nahravani atd.). Zkousel jsem Ubuntu a Fedoru. Ubuntu jsem vyradil po par hodinach testovani, takze zbyla Fedora. Distribuce urcena primo pro mult. PC mi nevyhovovala nebot proste nevyuzivala VDPAU (HW akcelerace videa u nVidia). Nebudu lhat, kdyz napisu, ze jsem si s tim hral dobrych skoro mesic dni (denne tak 5-7h, bez vikendu). Na konec jsem to vzdal. Jako rozchozovat nekolik dni zakladni veci, ktere u Win jdou hned po instalaci OS aniz bych cokoliv dalsiho instaloval a nastavoval (jenom rozchodit ladeni TV karty byla anabaze na nekolik dni a tuny kompilovani)... nemluve o podpore VDPAU a kompilaci software tak, aby toho vyuzival (musel jsem obchazet repozitare). Kdyz uz jsem to trochu rozchodil (ne vsechno, ale zaklad ladeni a prehravani video souboru + VDPAU), nalezla mi tam nejaka aktualizace (prave z duvodu toho, ze jsem musel ruzne software instalovat rucne a ne z repozitare, takze se veskera vyhoda repozitaru ztratila) a vsechno co jsem pracne nastavil tak bylo pryc a nespolupracovalo to. To byla posledni kapka. Nainstaloval jsem zkusmo W7 a behem jednoho dne fungovalo vsechno podle meho prani (i automaticke probouzeni PC pro ucely nahravani poradu z TV). A to jsem tam Linux vazne chtel... A ze ted jsem pod nejakou EULA licenci, hrozi mi viry (i kdyz nerealne bo neni kudy by tam pritekly) me opravdu z pohledu obycejneho uzivatele pred TV obrazovkou vubec nezajima. Me zajima jedine. Funkcnost a ta je splnena a co tam bezi je mi suma fuk. Proto jsem zkousel i Linux v domeni, ze to s jeho universalnosti trochu pokrocilo, ale jak vidno jeste neprisel ten pravy cas.

Treba je to i moji neschopnosti, ale zkuste se na to podivat trochu objektivne. Bez hlubsi znalosti daneho OS spustite akorat tak OpenOffice.

A ted si vemte, ze za tu dobu testovani Linuxu, kdybych delal po vecerech neco vydelecneho (treba upravu nejakych web stranek), mohl bych si W7 koupit nekolik...

Nikomu to nevnucuji, ale toto jsou moje zkusenosti s Linuxem. Abych neprudil tak na druhou stranu na takovem WRAPu bezi Linux jako hodinky (jednoducelova aplikace).

MG

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jirka
Sent: Wednesday, July 13, 2011 11:06 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: OT: operacni systemy (bylo: Re: Celkem OT - Jak poznat kódování textu?)

Já chápu ty příměry, nicméně musím napsat, že u mě to bylo a je jinak.
Jako odchovanci DOSem a následně Windows mi v Linuxu vůbec nepřišla divná konzole (příkazový řádek) v kombinaci s KDE (3, nyní 4). S nejrůznějšími zásadními odlišnostmi Lin/Win se uživatel (a to ani
vyspělejší) nemusí nutně setkat, natož se s nimi zabývat. Dnes používám prakticky výhradně openSUSE s KDE a musím říct, že na tom systému úspěšně často realizuju návyky a postupy z doby DOS + Windows...

Při "souborovém a adresářovém chápání" práce na PC je přece navíc v podstatě téměř jedno, s jakým OS pracuju - stačí si v něm zvolit vhodné nástroje, jejichž filosofie je při dobrém výběru beztak podobná.

Open source charakter Linuxu už je pak jen jako bonus - žádné prudírny EULA, BSA....atd. Navíc žádné reálně funkční viry.

Prostě jde o to myslet, snažit se být samostatný a nechovat se jako stádo.

---
Jirka