Auto baterie 110Ah?

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Pátek Červenec 1 10:33:25 CEST 2011


S peroxidom to mam vyskusane. Baterka skutocne ozila
Problemom bolo vsak odstranit kal zo  dna baterky.

j.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, July 01, 2011 12:14 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Auto baterie 110Ah?

Jsou různé druhy Pb baterek a mají nejen rozdílné chování, ale i vyžadují rozdílné zacházení. Obecně se Pb baterky mají udržovat pokud možno stále nabité (ale nepřebíjet), mají tak největší životnost.

- klasická autobaterie - mřížkové elektrody životnost je omezená vypadáváním aktivní hmoty z nosné mřížky - na dně vzniká kal, který zvětšuje samovybíjení.Obecně se doporučuje nabíjecí proud 0,1A, ale pod plynovacím napětím (cca 14,2V - není plně nabitá) snese velký proud. Bez problémů 0,2C ale snese podstatně víc. Nad plynovacím napětím je i 0,1C velký proud, bublinky z desek vytrhávají aktivní hmotu. Někde jsem čet doporučení 0,05C.
Pro desulfataci se doporučovalo nabíjení malým proudem po dlouhou dobu. 
Ten nerozpustný (zrekrystalizovaný) síran se alespoň trochu pomalu rozpouští. Zesulfatovaná baterie po nabití nedosáhne správnou hustotu kyseliny, ta je vázána v tom síranu. Účinnost desulfatace by se měla poznat podle nárůstu koncentrace kyseliny. Kdysi byl "zázračný" postup, nalít do baterky peroxid vodíku. Prý se s tím baterka o dost zlepšila. 
Pokud má ale z elektrod vypadanou hmotu a spoustu kalu na dně, asi ani zázraky moc nepomůžou :-)  Někdy se doporučuje pro desulfataci impulzní nabíjení s malou střední hodnotou proudu, mezi nabíjecími impulzy teče malý konstantní vybíjecí proud (např. trafo, dioda a pro zatížení žárovka). Chce to nechat třeba i 2 dny, ale je to poslední pokus než baterku vyhodíte :-)) Baterii moc nepomáhají formovací cykly.

- gelovka s trubkovýma elektrodama, VRLA tyhle baterky se nasazují na dráze místo NiCd. Životnost má být 10 let (nebo AŽ 10 let?) a spousta jich odchází podstatně dřív. Nabíjení se musí omezit pod plynovacím  napětím (nabíječka podobná jeko u Li-on baterek), gelovka nesmí plynovat (nelze doplnit voda). Při nabíjení nesmí být zvlnění proudu vyšší než (snad) 5%, takže impulzní nabíjení nelze doporučit. Baterie je podstatně odolnější proti delšímu vybití a kupodivu dost se dá regenerovat formováním. Dlouhodobé přebíjení z baterky rozloží vodu a pak je to na ekologickou likvidaci.

Anděl

Dne 30.6.2011 22:15, JP napsal(a):
> tady je o tom zajimave pojednani
> http://www.caravan24.cz/articles.php?article_id=374
>
> Dne 30.6.2011 11:02, ferman na centrum.cz napsal(a):
>> Plynuje (slysim bublani) i pri aktualnich 715mA (10W), vsechny clanky 
>> vice mene stejne, respektive mozna ty stredove trochu vice, ale to 
>> muze byt jen dojem.
>> Tez se priklanim k sulfataci, otazka je zda se s tim da neco delat , 
>> idealne jen nejakou nabijeci fintou, jak jsem jiz psal k clankum se 
>> neda dostat, respektive skoro jiste bych pri demontazi listu rozlamal 
>> a ona slouzi jako spunt pro clanky.
>>
>> Ferman
>>
>>
>>
>> __

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list