Auto baterie 110Ah?

Pátek Červenec 1 00:14:12 CEST 2011

Jsou různé druhy Pb baterek a mají nejen rozdílné chování, ale i
vyžadují rozdílné zacházení. Obecně se Pb baterky mají udržovat pokud
možno stále nabité (ale nepřebíjet), mají tak největší životnost.

- klasická autobaterie - mřížkové elektrody
životnost je omezená vypadáváním aktivní hmoty z nosné mřížky - na dně
vzniká kal, který zvětšuje samovybíjení.Obecně se doporučuje nabíjecí
proud 0,1A, ale pod plynovacím napětím (cca 14,2V - není plně nabitá)
snese velký proud. Bez problémů 0,2C ale snese podstatně víc. Nad
plynovacím napětím je i 0,1C velký proud, bublinky z desek vytrhávají
aktivní hmotu. Někde jsem čet doporučení 0,05C.
Pro desulfataci se doporučovalo nabíjení malým proudem po dlouhou dobu.
Ten nerozpustný (zrekrystalizovaný) síran se alespoň trochu pomalu
rozpouští. Zesulfatovaná baterie po nabití nedosáhne správnou hustotu
kyseliny, ta je vázána v tom síranu. Účinnost desulfatace by se měla
poznat podle nárůstu koncentrace kyseliny. Kdysi byl "zázračný" postup,
nalít do baterky peroxid vodíku. Prý se s tím baterka o dost zlepšila.
Pokud má ale z elektrod vypadanou hmotu a spoustu kalu na dně, asi ani
zázraky moc nepomůžou :-)  Někdy se doporučuje pro desulfataci impulzní
nabíjení s malou střední hodnotou proudu, mezi nabíjecími impulzy teče
malý konstantní vybíjecí proud (např. trafo, dioda a pro zatížení
žárovka). Chce to nechat třeba i 2 dny, ale je to poslední pokus než
baterku vyhodíte :-)) Baterii moc nepomáhají formovací cykly.

- gelovka s trubkovýma elektrodama, VRLA
tyhle baterky se nasazují na dráze místo NiCd. Životnost má být 10 let
(nebo AŽ 10 let?) a spousta jich odchází podstatně dřív. Nabíjení se
musí omezit pod plynovacím  napětím (nabíječka podobná jeko u Li-on
baterek), gelovka nesmí plynovat (nelze doplnit voda). Při nabíjení
nesmí být zvlnění proudu vyšší než (snad) 5%, takže impulzní nabíjení
nelze doporučit. Baterie je podstatně odolnější proti delšímu vybití a
kupodivu dost se dá regenerovat formováním. Dlouhodobé přebíjení z
baterky rozloží vodu a pak je to na ekologickou likvidaci.

Anděl