kdo vyrabi feritove toroidy o velkem prumeru?

David Belohrad david na belohrad.ch
Pondělí Leden 24 15:50:48 CET 2011

ten, kdo tam ten puvodni ferit strcil jsem byl ja :) akorat ze to neni
ferit, ale vitroperm 500f od vacuum schmelze. nanestesti maji 'nestandardni'
rozmery, tedy pokud porovnavam se vsemi ostatnimi vyrobci feritu.

ta vec s feritem se ma tak, ze jsem dosel na to, ze mereni intensity svazku
pomoci proudovych transformatoru vykazuje 'zavislost' na pozici toho svazku.
tak jsem badal nad tim jak tento efekt omezit (protoze mereni intensity
zavisle na pozici svazku je dobre tak pro turisty prochazejici se po CCC),
dosel jsem - po zrale uvaze :) - k tomu, ze kdyz se k puvodnimu mericimu
transformatoru prida ferit, oba dva ty toroidy (jeden je v mericim trafu)
obali jednim zavitem, ktery se zatizi kapacitou, rekneme 30pF, tak dojde k
'vynulovani' dipoloveho magnetickeho pole, ktere zapricinuje tu zavislost na
pozici svazku, a zbyde pouze standardni 'monopolove' pole, ktere ve tom
mericim aparatu nezpusobuje pozicni zavislost vystupniho signalu..... :)

tolik k jedne vete.

v praxi jde o to, ze kdyz prochazi svazek mimo stred vakuove komory, tak
vlivem male permeability na vysokych frekvencich, kapacite vinuti, delce
navinuteho dratu a permeabilite na nizkych frekvencich k tomu, ze merici
trafo vykazuje rezonanci na cca 30MHz (z celkove sirky pasma
200Hz-1.4GHz!!), a vsechna energie mezi 30MHz a 1.4GHz je snimana jinou
citlivosti kdyz je svazek zrovna mimo stred komory. Ten jeden zavit s
kapacitorem funguje jako filtr, ktery ma takovou casovou konstantu, aby se
proud naindukovany na jedne casti vakuove komory stihl 'rozprostrit' po
celem obvodu vakuove komory. Ten merici transformator pak nebude merit primo
EM pole svazku, ale EM pole generovane tim jednim zavitem napajenym
kapacitory.

Uz to mam v labaku a funguje to. Jediny problem je, ze pouzivam ferit, ktery
je o neco vetsi nez ma byt, tak hledam alternativy pred tim, nez zajdu do
dilen a reknu, aby mi to opracovali. Asi by me tam nemeli moc radi :)

d.