SW na otestovani RAM v PC?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pondělí Leden 24 07:21:54 CET 2011

Zdravím,

> Tak jsme si s tim trochu hral a nakonec to zda se chodi, pokud se
> napajeci napeti zvedne z Auto 1,8V na 1,86V, tedy o 3%.
> Vedu ted vnitrni boj zda pameti takto provozovat, nebo je reklamovat.

Provozovat. Ty paměti mohou být OK, problém může být v mobo - ne zcela
kvalitní zdroj pro paměti, mírně ujetá hodnota napětí oproti požadovanému
atd. Dáte-li 2 moduly, zdroj se více zatíží, napětí poklesne a zlobí to.
Přitom oba mohou být zcela OK. Klidně bych tam dal 1.9V, ony by to taky
vydržely a byla by tam ještě určitá rezerva.

> Kdyz jsem si hral s casovanim, tak stacilo zmenit CAS z 5 na 6  tedy z
> 5-5-5-15 udelat 6-5-5-15.
> Nicmene zmena casovani snizuje propustnost RAM, jak ukazal Benchmark v Aida64.

Ano, přesně tak, to bych nedělal.

> Prekvapilo me, ze problem, ktery se projevoval pravidelne, ocividne
> byl v pametech nedokazal odhalit memtet86 ani Goldram,
> Pritom v Win7 se projevil vzdy behem par minut.

Zcela běžné. V mých "kruzích" je podobným "benchmarkem" kompilace Linuxového
jádra. Stroj může běžet leta bez chyby, ale při kompilaci spadne do pár minut.
Všechny memtesty většinou hrnou data do a z paměti poměrně pravidelně - sice
ji hodně zatěžují, ale je to takový homogenní stream. V reálném provozu jsou
výkyvy - CPU chvíli pracuje, chvíli musí čekat např. na disk a nemá co dělat,
tak se haltne kvůli snížení spotřeby, a tím vznikají na paměťové sběrnici
nápory, které právě nemusí zdroj korektně zvládat, stabilizátor může mít
různé dropy a překmity a to docela vadí.

> Timto dekuji vsem za pomoc.

Zdraví Pavel.