Ochrana FETu

Středa Leden 19 19:08:02 CET 2011

no já bych v tom neviděl až takové problémy a už vůbec bych netvrdil že
je to duchařina :-) Motor s proudem 20A si sice při rozběhu vezme třeba
200A i víc, ale tranzistor to zvládne. Špička při rozepínání - dal bych
přes motor diodu aspoň na 3A. Ale záleží co to je za motor. Pokud
sériový, budící vinutí má dost velkou indukčnost a přes tu diodu toho
projde víc. U cize buzeného to taková hrůza nebude a měla by stačit i ta
1N4007. Ale zase u cize buzeného (nebo s permanentním magnetem) bude o
dost větší proudový náraz při rozběhu - záleží co dá zdroj a na odporu
přívodů. Možná bych ty tranzistory dal i dva paralelně. Potom ještě ten
18V transil přes napájení, prakticky jen pochytá bordel co se naindukuje
do vední. Při rozpínání motoru zkratovaného diodou by přes transil nic
jíít nemělo, pokud zdroj udrží konstantní napětí. Pokud je je tam jako
zdroj trafo a diody, transil při vypnutí pochytá energii rozptylové
indukčnosti toho trafa. To taky nebude taková hrůza, jen aby tam byl.
Hlavně ten transil musí být blízko tranzistoru.
Budící obvod - na ten bacha. Musí dát dost velký proud v obou směrech -
aby sepnutí i rozepnutí bylo dost rychlé. FET má zpětnovazební kapacitu,
která při nárůstu napětí D-S přiživuje G.Tranzistor s poddimenzovaným
budičem rozpíná pomalu a má snahu sepnout při každé špičce v napájení.

No nevím - než IRL2203, radši bych tam dal třeba IRF1405 a transil 28V.
Hlavně jestli to napájíte jen z trafa. Pokud vám přijde ze sítě špička,
nepůjde to hned přes transil, bude tam rezerva. Síť je dost tvrdá a to
trafo taky - transil by to nemusel dlouho přežít. Taky IRF1405 snese
větší špičkový proud a má menší odpor, při 20A na něm bude jen 1,8W.
Často se vyplatí než dávat chladič a vymýšlet jak odvést teplo, dát dva
tranzistory paralelně a bez chladiče. Při dvou IRF1405 tam bude ztráta
0,9W, na jednom 0,45W.

Anděl