Dynamická korekce rychlosti zvukového záznamu

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 14 04:55:23 CET 2011

> Mnoho ľudí je zblbnutých z filmov. Dalo mi hodne práce vysvetliť kolegovi
> neelektrotechnikovi, že nejde jednoducho točením nejakého knoflíku
> odfiltrovať zo zvuku vodopád v pozadí, ktorý prehlušuje rozhovor dvoch
> osôb, ako to videl v nejakom americkom filme. A mám dojem, že mi i tak
> neveril. P.B.

To je naprostá pravda. Ve filmech jsou totální kraviny a lidi si myslí, že
to je běžná technologie, ač je na stejné úrovni jako teleport u Star Treku.
Můj názor ale je, že když by to dokázalo lidské ucho spolu s patřičným
mozkovým sluchovým aparátem, měla by to dokázat i nějaká mašina, byť třeba
vybavená neuronovou sítí na úrovni sluchového aparátu. Třeba typický příklad
dekompozice nahrávky na jednotlivé nástroje - sluchové ústrojí člověka, který
má určité vlohy pro to (asi ne každého) je schopno se soustředit na zvuk
jednoho nástroje tak, že slyší prakticky jen ten a ostatní jaksi nevnímá,
ty ustoupí do pozadí, prostě v tom vjemu jakoby nejsou. Neumím to úplně přesně
vysvětlit, ale prostě víte, jaká složka zvuku pochází z houslí a jaká třeba
ze současně troubící trubky, přestože oba nástroje současně hrají tentýž tón,
a tu trubku si "odfiltrujete". Díky tomu např. hudební géniové dokáží při
poslechu symfonickéúho díla okopírovat kompletní partituru všech nástrojů
podle sluchu. Zde ale fakt nevím, jaký algoritmus ten mozek používá...

Zdraví Pavel.