Frekvenci menic - pomoc s vyberem

Pavel_t pavel_t na centrum.cz
Úterý Únor 22 21:35:50 CET 2011

Zdravim,

mam moznost koupit menic z nejakych vymen po 2 letech provozu temer za
hubicku. Ma to nekolik ale vcetne toho, ze se nejspise netrefim do
potrebneho a toho, ze zajemcu je vice nez menicu a ja jsem daleko v
poradi. Nicmene znate to, pro neco se nadchnete a kdyz to nakonec
nevyjde proste si to koupite nove. At tak nebo tak musim si vybrat
vhodny typ. Jelikoz jsem ve skole na (nejen) asynchroni motory asi
chybel a v praxi si dohnal jen zakladni minimum, prosim o pomoc s vyberem.

Motor je to 3 fazovy asynchron, temer 40let stary, Mez Mohlenice typ
snad 2AP 90 S-4, jmenovity vykon je 1.1kW a otacky asi 1.400. Zapojeni
hvezda 380 nebo trojuhelnik 220V. Stitek je mizerne citelny a typy ktere
jsem nasel na netu i s parametry tomuto neodpovidaji, ale vykon i
zapojeni jsou citelne dobre.

Stroj, ktery je timto pohanen je soustruh. Ma sice mechanickou
prevodovku ale libilo by se nam ridit reznou rychlost jemneji nez ve 3
stupnich. Jedna se o takove to domaci obcasne obrabeni takze drahy menic
nema vyznam.

Potrebujeme reverzaci, nejake rizeni otacek potenciometrem nebo tlacitky
(oboji muze byt na tele menice). Vestavene PLC, komunikace, displej a
dalsi vychytavky byt nemusi. Stejne tak staci volny dobeh a netreba
aktivni brzdeni. Ovsem jelikoz se jedna o stroj, je potreba mit nekde v
dosahu nezavisle tlacitko STOP, ktere odpoji napajeni menice. Ten by
tedy mel prezit vypadek napajeni pri plne roztocenem motoru, ktery se v
ten okamzik zacne chovat jako generator.

Privod mame 3 fazovy. Jestli jsem to spravne pochopil tak menice
napajene 3 fazove tedy ze 400V jsou drazsi nez 1 fazove z 230V a
vzhledem k vykonu jeste neni problem napajet to z jedne faze.

Prosim tedy o tip na znacku a typ vhodneho menice dostupneho v jednom
kuse za rozumne penize. Rozumne penize myslim vzhledek k tomu co jsem
uvedl vysse o pouziti. Ale zase ne neco co bude lepsi ohnostroj nez
menic (cili ma menit el. energii a ne sve skupenstvi...). Pokud nebude
doslova za hubicku tak preferuji novy. Trochu jsem guglil tak hrubou
predstavu mam ale zajimaji me spise tipy podporene zkusenostmi.

Jeste mam doplnujici dotaz na dimenzovani vykonu. Jestli pouziju mensi
menic tak ten pojede na maximum ale motor nedosahne jmenovyteho vykonu,
nic se ale neposkodi. Dam-li vetsi menic tak vinutim vetsi proud
neprotece, motor pojede na jmenovity vykon a menic si taky nejak poradi
ale opet se nic neposkodi. Ano?

Predem diky, Pavel