OT: energie vlaku vs. LHC

Daniel Valuch daniel.valuch na orange.fr
Pátek Únor 18 19:40:26 CET 2011

ano, celkova kineticka energia sedi a je vypocitana ako 2808 bunchov,
kazdy ma 1.11e11 protonov a urychleny na energiu 7 TeV. To da spolu ca.
350MJ.
V experimentoch cez seba obidva zvazky prelietaju ale zrazi sa "iba"
nejakych 1-30 protonov kazdych 25ns, to je celkova uvolnena energia do
2x33uJ na zrazku.
Zaujimave je ale vynasobit 66uJ uvolnenych kazdych 25ns 40-timi milionmi
(co je pocet zrazok za sekundu) a dostaneme vykon vyse kilowattu ktorym
stratene protony "vyhrievaju" vnutro detektora.
Iny pripad je ale dump celeho zvazku. Vtedy sa cely zvazok navedie do
grafito-oceloveho bloku a uvolni sa vsetkych 350MJ za 89.2 mikrosekund.
Tam sa dostava na scenu 900 ton betonovych blokov ktorymi je absorber
oblozeny :-))
Kedze ide o naraz do statickej prekazky cast energie sa vyuzije na
zachovanie momentu hybnosti sustavy zvazok-zemegula a cast sa uvolni vo
forme tepla.
b.