Nano voltovy DC zesilovac

Neděle Únor 13 19:26:07 CET 2011

no ono tam v principu nejde o nic jiného než jen o to dorovnání ofsetu.
Dá se to dělat různě.
1. jako u LTC1050 - vstup CMOS OZ se cyklicky přepíná na vstup a na
nulu, když je na nule, zachytí se do paměťového kondenzátoru ofsetové
napětí a to se pak zapojí do série se vstupem. V datasheetu je to hezky
namalované. Není to úplně přesné, tak na ten 1uV. Přece jen ten OZ má
nějaký šum, který to v té rychlosti může rozhodit, přepínací tranzistory
mají kapacitu gate která se do toho kondu vybije... Stejně nulují ofset
převodníky ICL7107, 7109, 7135 - před každým převodem.
2. jako ve vašem měřáku, u slušně stabilního OZ se vstup zkratuje a
ofset se dorovná řídícím napětím přes nějaký převodník. Zřejmě ten
měřící převodník jde přímo na displej, necedí se to přes procesor.
Výhoda je že korekci ofsetu stačí dělat občas a nezdržuje to tolik.
3. pokud je tam procesor, stačí občas přepnout vstup do zkratu, změřit
kolik to ukazuje a pak to při měření odečítat. Toho HW je tam minimum a
chodí to úplně stejně, jen převodník musí měřit (alespoň okolo nuly) v
obou polaritách.
Až potud je všechno jednoduché a vcelku pochopitelné. V čem spatřuju tu
duchařinu - zlikvidovat vliv termoelektrických napětí. Rozložení teplot
v krabici voltmetru aby obě svorky měly stejnou teplotu, případně když
to měří do zkratu, aby v tom místě nebyla jiná teplota než na vstupních
svorkách. No a pak vezmete banánek do ruky, ohřeje se, strčíte do měřáku
a všechno je jinak :-) Co je na druhém konci těch šňůr, si taky musíte
pečlivě hlídat. Když jsem psal o duchařině, myslel jsem právě tohle...
Samosřejmě že taková napětí měřit jdou, ale není to úplně jednoduché,
chce to splnit jisté podmínky.
Anděl