Jakou konstrukci byste privitali ?

Čtvrtek Únor 10 11:58:29 CET 2011

To datum je 15.srpna 1971, kdy byl zrusen Brenttonwoodsky menovy
system a dolar ztratil primou vazbu na zlato, stala se z nej tzv.
plovouci mena.
Do té doby clovek skutecne mohl prijit do banky s bankovou a vymenit
ji za cihlu zlata, konkretne za 10$ clovek dostal 13.71 graunu zlata.
tedy za troyskou unci (31g) dal 35$, pripadne primo existovali zlate
mince (20$), ktera mela statut bezneho platidla s hodnotou 20$.
Pro zajimavost dnes se ceny zlata pohybuji pres 1350$ za unci.
Od te doby penize defakto nemaji hodnotu a stoji jen na dojmech a
vire. Jednim z dusledku je raketovy narust miliardaru a upadek hodnot.

Na nasich bankovkach se uvadelo, "jsou kryty zlatem a ostatnimi
aktivami Státní banky ceskoslovenske."

Popravde toto neni nic proti tomu jak funguje soucasne bankovnictvi.
Co svet svetem stoji a existuji penize, kdyz jste chtel nekomu pujcit
1000 musel jste nejdrive tech 1000 mit , to v nasem bankovnim systemu
jiz davnno neplati , jede se na fractional reserve banking. Banka
potrebuje pouze 25 vkladu od nejakeho klienta aby mohla vyprodukovat
virtualnich 1000 a ty pujcit. Tenhle system lze samozrejme protocit a
to pak se da 1000 vyprodukovat z 0.025 , zkratka penize se vytvari z
niceho a pak nemaji hodnotu , dusledky viz nedavna krize v bankvnim
sektoru a biliony dolaru narvane statem do bank.

Martin

>David Belohrad david na belohrad.ch  wrote:

>Faktem je, ze za komancu bylo na bankovkach napsane, ze jsou kryte
>zlatem.

Nejako silne to nesledujem ale mám dojem, že krytie dolára a tým aj
ostatných mien zlatom  bolo zrušené niekedy v 70-tych rokoch. Dovtedy sa
udával kurz na troyskú uncu zlata. Niektoré komančské bankovky boli
vydané dávnejšie pred týmto termínom (napr. stokoruna bol stále pôvodná
od menovej reformy v roku 1953). Takže texty na nich boli neaktuálne. A
vôbec krytie čs. koruny bolo problematické. Stačí si spomenúť na čierny
a tzv. oficiálny kurz k valutám, ktorý sa líšil o stovky percent. Ale
ešte raz podotýkam, že nie som odborník v tomto smere. P.B.