proxxon fbs240

Jirka zaloha na volny.cz
Středa Prosinec 7 21:14:04 CET 2011

Už tehdy jsem psal o vrtačkách Minicraft (třeba MB1010, prodává Canov -
http://www.canov.cz/sortiment_detail.php?id=5). Funguje mi už řadu let,
i když ložisko hřídele by chtělo vyměnit, začalo být hlučné. Je ale
relativně mohutné, takže vydrží hodně (vrtačka absolvovala skutečně
velkou zátěž, a to jak časově, tak objemem a tvrdostí zejména
frézovaného materiálu).

Zadní ložisko hřídele tvoří motor (typ "plechovka Mabuchi"), ale dle
předpokladů to vůbec nevadí - síly na konci ramene jsou minimální a
nevadí tam ani příp. malá radiální vůle.

Minicraft MB1010 je výrazně menší (hlavně kratší) než např. srovnatelný
Proxxon Micromot Drill 50, takže se mi s ním líp  pracuje.

Jediná nevýhoda je, že hřídel nemá aretaci, ani díru na tyčku apod.,
takže sklíčidlo se poněkud špatně utahuje (nelze dost dobře vyvinout
"protimoment"). Dá se to ale upravit, třeba instalací (nalepením)
vhodného šestihranu pro klíč na hřídel mezi sklíčidlo a tělo vrtačky.

Koncepcí se mi MB1010 jeví vhodný pro DoDo či DoSiSa, případně pro
pozdější opravy či úpravy (vč. třeba výměny motoru, instalace regulátoru
s konst. otáčkami apod.).

---
Jirka