Pajeni kontaktnim pretavenim a hnednuti cuprextitu

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 2 22:08:51 CET 2011

Zkusil jsem se vykaslat na teplotni profil a dal PCB na uz zahratou
plotnu. Pak cely proces vyhrati na teplotu, kdy se roztekla pajka,
trval cca 60 sec (pro tento pokus jsem nepouzil pastu, ale normalni
trubickovy cin).

Kdyz se to udela takhle rychle, tak to zhnednuti neni tak velke, ale
zmena barvy rozhodne stale je.

Kousel jsem to na dvou ruznych cuprextitech, jeden nejaky starsi
z GM, druhy nedavno koupeny jako platovany dry-resistem.
Ani u jednoho bohuzel neznam vyrobce. U obou se zmeni barva.

PL

********************************

From: "Milan B." <milan na bastl.sk>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, December 02, 2011 9:49 PM
Subject: Re: Pajeni kontaktnim pretavenim a hnednuti cuprextitu

> Jestli obecně laminát snese 210 C, to se podívejte do datasheetu
> výrobce Vašeho materiálu. Pro informaci: zde nedávno zmiňovaný výrobce
> DPS mi říkal, že už ani dříve renomovaný Isola Werke není to, co býval...

Standardny laminat na DPS (FR4) dlhodobejsie znasa teplotu zhruba 130
stupnov. Pri vyssej teplote zacina maknut. Zmaknuta zivica podstatne
rychlejsie oxiduje a hnedne. Tato teplota sa v datasheetoch oznacuje ako
Tg (Glass transition temperature).

Kratkodobo FR4 znesie vyssiu teplotu (pri spajkovani). Tieto parametre
su v datasheetoch uvadzane ako T260 (kolko minut bez poskodenia znesie
teplotu 260 stupnov) alebo T288 (ako dlho vydrzi teplotu 288 stupnov).
T288 u beznych FR4 byva jednotky minut.

Takze je dobre mozne, ze pri teplote 210 stupnov po nejakom case (kolko
moze trvat, aby sa spajka na druhej strane DPS dosiahla v celom objeme
teplotu tavenia190 stupnov, ak ma podlozka 210 stupnov? ) zmeni farbu, A
nielen to. Zmeni sa struktura laminatu, stane sa hygroskopickym a zacne
sa delaminovat a rozpadat.

-m-