RE: MECH - upichování na soustruhu - něco dělám blbě

Milan Mlynarčík milan.m na centrum.sk
Pondělí Srpen 29 11:52:32 CEST 2011

MECH - upichování na soustruhu - něco dělám blběJa mam sustruh o nieco
vacsi, tazsi. Ale problemy s upichovanim presne rovnake. Doteraz si pomaham
nudzovym riesenim - namiesto upichovania to odrezem mimo sustruh flexkou a
dorovnam na sustruhu.

Ale v com je problem by aj mna skutocne zaujimalo.

                            Milan  Mlynarčík

  -----Original Message-----
  From: Kručinský Ladislav

  Mám půjčený "soustruh" PROMA SM-300e - je to to nejmenší co existuje.
  Snažím se na tom upíchnout mosaznou tyčku - normální distančka, průměr 10
mm. Koupil jsem si upichovací nože 8x8 mm od pana Čejky a podařilo se mi už
tři zničit. Vždycky to dopadlo stejně - upichuju, nůž zajíždí do mosazí,
trošku to píská ale i občas tak jako "hrkne". No a jednou to hrkne tak, že
obrobek - tyčka se dostane nad nůž a strhne tvrdokovoý plátek.

  Když to udělal poprvé, řekl jsem si že jsem asi byl moc rychlý při
zajíždění do materiálu. Když to udělal podruhé, pokusil jsem se vymezit
všechny možné vůle uložení supportu, tak že posuvy jdou docela ztuha ale
jdou a mám pocit, že vůle nikde není. Nevím jestli se u této hračky dá nějak
vymezit vůle vřetena (připadá mi ale, že tam žádná není - je to nový
soustruh). Bohužel to udělal i potřetí a tak je mi jasné, že něco vorám.

  Když jsem tam místo koupených nožů dal upichovák který jsem si vybrousil z
RADECa 8x8 tak se zase děje to, že ke konci to hrkne a obrobek se ulomí.
Někdy se ale upíchnutí podaří.

  Mám takové začátečnické dotazy:

    a.. Jak velká rychlost otáčení je vhodná pro upichování mosazi ? Nejsou
pomalé otáčky spíše na škodu ?
    b.. Jak má být situován břit upichováku vůči ose ? Originál nože
vycházely o dost nad osu (tak 0,5mm). Zkusil jsem polohu přesně na osu ale
taky to nepomohlo.